onsdag 29 juni 2022

En fördel med sparår - inga beslut

Jag är nu halvvägs på mitt sparår och det går helt okej. Tycker att jag sparar mer, även om börsen är sur och jag inte ser nån riktig effekt av sparandet just nu. Sen är det såklart lite stressande när jag vet att Daisy snart kommer att kosta så pass mycket att mitt månadssparande minskar, men det får vara så. 

Faktum är att jag, trots sparår, blivit snällare mot mig själv kring att ändå leva i nuet, inte bara i framtiden. Visst vill jag sluta jobba tidigare, men inte på bekostnad av det liv jag lever nu. Hästarna är det viktigaste för mig och då får de kosta lite. 

Nåja, nu var det ju inte det jag skulle skriva om. Utan om det här med att prioritera. Jag avskyr verkligen att prioritera och när det kommer till att göra val. Därför är det så skönt med sparår, för det blir så lätt. Jag säger nej till allt som kostar pengar helt enkelt. 

Men med bara ett halvår kvar, så börjar det bli dags att planera in vart jag ska resa nästa år (när jag inte har sparår och covid-19 förhoppningsvis lugnat sig när det gäller restriktioner). 

Och här blir det så uppenbart hur jobbigt det är med val. För jag vill ju resa överallt! Jag vill resa så mycket att jag fick hejda mig själv och fråga mig hur jag dels skulle ha råd med detta (jag har ett specifikt sparande till resor, men det är ju inte 100' på det kontot precis) och dels varifrån jag ska få semesterdagar? För att inte tala om vem som ska vara så snäll och ta hand om mina hästar medan jag är borta sisådär 4-5 veckor och 3-4 helger utspritt under året... 

Så nu måste jag sätta mig ned någon dag och verkligen rangordna resorna. Vilka resor är viktigast för mig och vilka får jag skjuta på till 2024 eller 2025 eller kanske ännu längre. Det är ett beslut jag tycker är så jobbigt att ta, men samtidigt ett oerhört lyxigt beslut, alla har ju inte råd att resa. 

Är du intresserad av resor och hur skulle du prioritera i såna fall?

6 kommentarer:

  1. Jag tycker det är kul att resa någonstans lite då och då. Fast då vill jag hellre göra en lite längre och "bättre" resa. Charter några gånger om året intresserar mig inte alls.

    Just nu planerar jag att resa till någon varmt land i Asien i vår, och Portugal vid något obestämt tillfälle. Asien i vår för att fira en grej, och Portugal för att reka lite inför en möjlig utlandsflytt den dagen det införs en förmögenhetsskatt eller något annat jag inte kan acceptera.

    Jag tycker att det är ganska lyxigt att du har en lång lista med resor du vill göra, jag har snarare lyxen att inte behöva välja pga bristande fantasi =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan sällan vara borta längre än en vecka pga hästarna. Såvida jag inte vill resa sommartid, men då föredrar jag att njuta av Sverige.

      Haha, jag tycker det är jobbigt med listan, speciellt som jag har flera ställen jag är nyfiken på som inte ens finns med på listan, tex Portugal. Nyfiken på vad det är som lockar så många svenskar till Portugal...

      Radera
  2. oh....på listan står Nepal, Colombia, Norra italien, bergen i slovakien, Georgien, Taiwan , hälsa på släkt i kanada, vandra på gran canaria och åka till Madeira. Kanske några storstäder i europa och varför inte åka runt med husbil ett halvår. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur väljer du då? :-S Jag har grav beslutsångest.

      På min lista finns Italien, Paris, New York, Kanarieöarna, Island, Grekland, Slovenien, London, Skåne (host, host), Vancouver. Jag har ju bara fem veckors semester till mitt förfogande och kan som jag skrivit ovan inte ta mer än en vecka åt gången pga hästarna.

      Radera
  3. Hittade hit via efficientbadass och har bara skummat lite men känner igen mig mycket hos dig.
    Jag har slentrianrest ganska mycket före corona, och till slut kände jag lite "vad gör jag ens här" med mina resmål. Så på så sätt var det inte helt fel med en tvingad paus och nu försöker jag KÄNNA kring resmålen. Googlar bilder, instagrammar, vad känner jag kring de resmål jag "vill" till? Nu har jag ett fast resmål jag verkligen vill till, där jag känner en riktig längtan i kroppen när jag tittar på klipp mm och det är att åka till Island och rida islandshäst. Jag sätter mig in i hur det skulle kännas att vara just där, vad skulle jag se, skulle jag njuta eller bara ta bilden för sociala medier etc? En annan resa är att tågluffa lite i Europa. Sen verkar vi båda ha samma dragning till en viss plats, för mig är den Norge, dit jag alltid dras :) Men det räknas ju knappt när det är som hemma, eller? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fördel med corona var verkligen att man fick stanna upp och tänka till lite. Jag har landat i att NY är det jag saknar mest, tror jag tittat på filmer från NY flera gånger varje månad och ibland måste jag kolla menyn (!) på Ruby Tuesday för att göra mig själv glad...

      Har flera vänner som varit till Island och ridit, även om det är en dyr resa, så har alla tyckt det varit så värt det, för man förstår inte hur fantastiskt det är förrän man är där. Tips från dem (till mig, jag lär inte åka dit på några år dock) är att ha bra regnkläder med sig, för det regnar typ jämt... ;-)

      Norge är så vackert! Dessutom lite lättare att ta sig till än till NY, hehe.

      Radera

Deklaration 2023

Det har varit lite spänt inför deklarationen för min del. För första gången nånsin så får jag ta del av ränteavdragen. Jag har maxat lånet p...