måndag 29 juni 2020

Glass i stora lass

Jag vet inte hur det är med er, men här är det VARMT. Vilket jag tycker är helt vansinnigt ljuvligt och får mig att klura på ifall jag kanske skulle bo i ett varmare land ändå.

Mina stallkompisar förstår inte hur jag kan rida tidig eftermiddag, de rider helst på kvällen när det är svalare (men myggigt!). Men jag njuter i fulla drag och även om svetten rinner om både mig och hästen när vi är klara, så är det bara att duscha av oss så är vi svala igen. Lycka!

Något som man verkligen behöver när det är varmt, är glass. Jag är barnsligt förtjust i att göra egen glass och jag har för mig att jag nämnt glassreceptet tidigare i bloggen, men nu har jag hittat rätt proportioner, så här kommer det igen.

Vispa 3 dl grädde (40 %)
Blanda i smaksättning; antingen ½ dl kakao eller 250 g mixade blåbär.
Häll i en burk kondenserad (sötad) mjölk, blanda.
Fyll diverse mindre burkar med glassen. Jag rekommenderar 2 dl/burk.
Frys i några timmar.
Ta fram och tina några minuter.
Njut av världens godaste glass!

Det finns säkert fler smaksättningar som kan funka, jag har dock inte testat andra ännu, men är sugen på både jordgubbar och hallon.

2 kommentarer:

  1. Har aldrig provat att göra egen glass, kanske börjar bli dags för ett experiment.
    Jag tror på kombinationen rom och nutella som smaksättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oooh, utmanande! Nutella känns ju lite väl fast i konsistensen kanske, å andra sidan kompenseras det med rom(en? men?). Jag lovar att testa åtminstone Nutella nästa gång...

      Kanske ska jag göra flera små testsatser med olika smaker för att se vad som blir godast. Hehe.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...