söndag 23 april 2023

Ja men då rensar jag igen då

Det är verkligen något uppfriskande med att gå igenom sina saker och rensa rejält. Vet inte ens om jag nämnt det i bloggen tidigare, men i höstas (tror jag det var, minnet är sisådär) stod jag på en hästloppis och sålde massor med gamla täcken och grimmor. Det var så skönt och första steget i min rensningskampanj i stallet.

Nu tar jag nästa steg, i och med flytten, och rensar allt som blev kvar efter loppisen och lite annat som jag insett att jag inte behöver längre. Nya stället har mer utrymme för saker än gamla, men inte i ett låst utrymme, så jag försöker att bara ta med mig sånt jag behöver eller kan tänkas att behöva sedan. Vissa saker som jag vet att Daisy kommer ha nytta av längre fram när hon är vuxen, har fått flytta till mitt förråd (för nu har jag ett sånt och herregud vad det underlättar!).

Jag har även annonserat ut lite grejer och har nånstans landat i att om det inte blir sålt, så skickas det till återvinning. Har satt så lågt pris på allt så jag borde få napp. Oavsett utgång så ska det bli så himla, himla skönt att bli av med grejerna.

Är det dags för dig att prylbanta också? Eller känner du att du har optimerat din tillvaro redan? 

8 kommentarer:

  1. Jag har prylbantat riktigt hårt de senaste åren, så nu är det verkligen bara det viktiga kvar. Mitt hem har blivit rent, snyggt och minimalistiskt. Jo, för med minimalismen kommer också en ökad vilja att hålla rent och det blir ju även lättare när man har mer tomma ytor och en plats för sina kvarvarande prylar att lägga dem på när de inte används.så det kan jag med rekommendera. :)
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen minimalism. Förutom det du skriver om ovan, så upplever jag att det är färre gånger jag letar efter saker. För allt har sin givna plats och det finns inte trettioåtta överfulla lådor att leta i.

      Nu bor jag förvisso litet, men det är så himla skönt att jag kan städa och få det snyggt på en halvtimme. Det är verkligen lyx enligt mig!

      Radera
  2. Jag skulle definitivt behöva prylbanta en hel del, men av någon anledning tar det emot att börja.

    Kanske för att det är så mycket att ta tag i. Men nu blev jag lite inspirerad av vad Katarina skrev ovan om att det blir lättare/mer motiverande att hålla rent utan prylar över allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börja litet. Det värsta man kan göra är att riva ut hela garderoben eller (hua) garaget. Bestäm dig för att du ska gå igenom en liten låda. Jag rekommenderar en skrivbordslåda, nattduksbordet eller en låda med bestick.

      Radera
  3. Jag börjar få slut på saker att göra mig av med. En ny känsla, men en bra sådan.

    Finns det ingen i närheten som samlar in hästprylar för att skicka till Ukraina som du kan ge det överblivna till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände så efter flytten till lägenheten. Tog bara med mig det jag ville ha. Så skönt! Men nu har det börjat krypa in grejer igen, så nu måste jag verkligen rensa nån dag framöver igen. Såklart är det inte massor med saker, men ändå finns det några områden där jag känner att rensning är nödvändig.

      Jag har inte sett nån sån insamling tyvärr, men jag funderar på om jag kanske kan skänka till Svenska hästars värn eller någon ridskola istället. Det är inte jättemycket saker kvar, men det känns onödigt att flytta med mer än jag behöver. Framförallt när det är saker (tex täcken) som jag vet att jag aldrig mer kommer att använda.

      Radera
  4. När jag rensade det sista efter mina hästar som jag haft så skänkte jag saker som inte sålts (men som var i användbart skick) till en närliggande mindre ridskola. De har alltid haft det lite knackig ekonomi och mkt sånt som täcken, grimskaft mm går ju hela tiden åt. Kändes bra att grejerna fick ett till liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter verkligen som ett bra alternativ. Ska höra med ridskolan närmast mig ifall de är intresserade av de sista sakerna. :-)

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...