tisdag 4 april 2023

Status lägenheten

Jag känner att det mest är gnäll från min sida just nu. Men jag vill ändå skriva nåt positivt, så här kommer ett kärleksinlägg om min nya lägenhet.

Jag älskar min lägenhet. Den är precis lagom stor för mig och innehåller allt jag behöver. Jag har plats för mina kläder, mina böcker, mina husgeråd, mina sminkgrejer (ja, ni fattar va? Jag har plats). Allt ryms så bra och jag har tom luft i vissa skåp för att det finns så mycket förvaringsutrymme. Eller är det jag som har mindre saker än man "ska" ha? Jag tycker ju inte det, men det är klart, lite krångligt blev det när min temugg gick sönder. Jag måste köpa en ny, men glömmer det varenda gång jag är i närheten av en affär. Det var över en månad sedan den gick sönder och jag har helt enkelt löst det genom att dricka te ur en skål...

Det är varmt och skönt i min lägenhet, det kommer vatten ur kranen varenda dag, det är lugnt och tyst runtomkring mig. Jag sover otroligt bra och det är helt enkelt för att grannen inte har kor som råmar var femte minut. Har inte behövt använda öronpropparna en enda gång sen jag flyttade. 

Jag älskar min lägenhet så mycket så jag nyligen drog på mig mer kostnader. Till sommaren (lite oklart när eftersom folk ska ha semester) så kommer jag att få en inglasad balkong. Just nu vill jag börja vara ute lite mer på balkongen, men det är jobbigt att den alltid blir så blöt så fort det regnar (eller som nu, är täckt i snö. Hallå våren, var är du?). Jag som älskar värme tänker att en alldeles egen pensionärskuvös är precis vad jag behöver! Åh så ljuvligt det kommer att bli när det är 30 grader ute. :-D

Ja, boendemässigt är jag lycklig och vill aldrig nånsin mer flytta (vilket egentligen inte behövs heller, lägenheten är perfekt anpassad till nån med rullator och buss går strax utanför så jag kan ta mig vart jag vill). Det är bara ekonomin som skulle behöva bli bättre. Men det kommer säkert innan jag blir pensionär. ;-)

8 kommentarer:

  1. Hej Fri!
    Hittade nyss dig via Frihetsmamman! Kul med bloggar om ekonomi som inte bara snöar in på portföljens utdelningar.
    Glasa in balkongen är helt rätt om man bor Sverige. Man får så mycket mer nytta av den över hela året.
    Har du något gammalt blogginlägg där du berättat mer om sig själv? Eller vill du vara helt anonym? Annars kanske det är dags att skriva ett sådant inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Jag har helt lagt ned tanken på aktier, av nån anledning envisas de alltid med att gå ned precis när jag köpt dem och sen aldrig återhämta sig. ;-) Så inga utdelningar här utan bara trista indexfonder som lydigt tuggar på.

      Det är kanske lite tokigt att skaffa inglasat precis mitt i sommaren, men jag tänkte ju bo här många år, så jag tror ändå det blir bra med ett vardagsrum (bor så litet så jag har ingen soffa förutom utesoffan).

      Om du kikar under fliken mars 2019 till höger så finns det några inlägg som berättar lite mer om min bakgrund. Tex "Hur allt började", "Om mina 'barn'" och "Mitt ekonomiska system". Jag är anonym, men det är mest för att jag skriver så öppet om både ekonomin och mina närmaste vänner/familj. Saknar du nån info så kan jag absolut skriva ett inlägg och berätta mer. :-)

      Radera
  2. Minimalism på lagom nivå är bäst. Men erkänn att du nog saknar korna ibland !!? ;) Det hade iaf jag gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag hör ju korna vareviga dag som jag är i stallet. ;-) Det räcker mer än nog. Speciellt när det är foderdags och de är hungriga...

      Radera
  3. Uppskattar din blogg oavsett som det är gnäll som du själv uttrycker det eller glädje och uppskattning.
    Minns också din våda inför att starta bloggen!!!
    Det gick ju fint med bloggen säger jag. Fortsätt skriv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så snällt sagt! Jag är i grunden ganska positiv av mig, men det känns som att den här vintern bara bestått av gnäll och mer gnäll. Inte hjälpte det att våren blev så sen heller... Men nu hoppas jag att det vänder på alla fronter!

      Radera
  4. Vad härligt! Förstår gnällkänslan förresten, men tycker du ska skriva om precis det du känner för.

    Hoppas det ordnar sig snabbt med parkering också så blir livet lite smidigare. Glad påsk!

    /frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag önskar att jag kunde gnälla mindre, men ibland får bloggen vara ventilen. Parkeringen ser tyvärr inte jättelovande ut, det är för få platser i området och dyrt att stå på "vanliga" parkeringar. Hoppas att du hade en bra påsk också! Nu ska jag ta mig i kragen och skriva lite kommentarer på din blogg också, när jag för ovanlighetens skull är inloggad.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...