onsdag 3 maj 2023

Snåla med tvätten

Jag tvättar en gång i veckan. Varannan vecka kulört 60 grader och varannan vecka vitt 90 grader. Vi har två tvättstugor i föreningen, men man får bara boka tre timmar en gång/vecka.  Eftersom tvättmaskinen tar så himla lång tid på sig, så hinner man inte tvätta bägge maskinerna samma vecka (störigt, jag vet). 

Nu slumpade det sig som så att mitt underlakan gick sönder. Inte mycket att bekymra sig över, jag bytte bara några dagar tidigare till det andra underlakanet. Men när jag inspekterade det närmare visade det sig att det när som helst också skulle gå sönder. Suck och dubbelsuck. Får skylla mig själv när jag tvättar i 90 grader samt snurrar runt som en tornado i sängen. 

Inköp av nytt underlakan skedde efter många dagars vånda. Mest för att jag är snål just nu, vill inte kosta på mig nåt (tipsar om Frihetsmammans tankar kring just detta) för då öppnas liksom fördämningarna helt. 

Men när lakanet väl var inköpt skulle det tvättas. Vilket sammanföll med min vanliga tvättid för kulört 60 grader. Utan att tänka hela vägen satte jag igång maskinen på vitt 90 grader. För att inse alldeles för sent att jag inte kan tvätta mer denna dag. Gaaah!

Det går dock att boka den andra tvättstugan samma vecka som den jag brukar använda. Så jag skyndade mig dit och bokade tvättid dagen därpå. Puh! Alla kläder rena och nöjd Fri2032. 

När jag lite senare (efter att bokning är gjord men inte tvättning) sitter och jobbar framför datorn drabbas jag av en nysattack, så jag skyndar in i mitt badrum och snyter mig. Väl där får jag syn på... min tvättmaskin. Den har helt fallit i glömska och jag inser att jag faktiskt kan välja att tvätta i den, istället för att dela tvättstuga med andra personer och trixa med bokningar för att få vardagen att gå ihop. 

Intressant ändå hur vissa sparåtgärder verkligen bara går på autopilot... Men nej, jag tvättade inte i min egen tvättmaskin. Vilket får mig att fundera på ifall det är bra att tvätta i den ibland, så den hålls igång. Nån som kan tvättmaskiner lite bra?

9 kommentarer:

  1. Jag skulle nock använda den då och då. Har du timavtal så är det en no brainer.

    I en lägenhet och ensamstående blir det inga jättesummor. Inte ens för oss som är tre och dessutom torktumlar då och då. 300 kwh per månad gör vi av med i snitt och det gäller hela huset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag unna mig lyxen att använda min tvättmaskin. :-)

      Radera
  2. I mitt förra boende hade jag också tillgång till både tvättstuga samt egen tvättmaskin. På ca 3.5 år använde jag inte tvättstugan en enda gång.

    Även om det kostar några kronor extra så är bekvämligheten värd det.

    SvaraRadera
  3. Som tidigare skrivet drar inte maskinen så mycket kWh. Kolla instruktionsboken.
    Kan vara bra att låta den gå nån gång skulle jag tro.
    Undran, varför så nitisk med att tvätta i 60 och 90 grader? Jag tvättar nästan allt mitt i 40 grader. Vissa menar kanske att det är sunkigt på sängkläder och liknande men jag märker kungen skillnad och rent blir det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör säng- och underkläder i 60. Sängkläder pga kvalsterallergi och underkläder av gammal vana. Men 90 grader kör jag bara när jag vill rengöra maskinen. Häller då i ett par deciliter ättika.

      Radera
    2. Jag har fått lära mig (textilutbildning) att kvalster etc inte dör förrän vid 60 grader. Sen tvättar jag sängkläderna på 90 grader dels för att det är bra för maskinen och dels för att de känns mycket renare då.

      Radera
  4. Jag unnar mig vardagslyxen att använda egen tvättmaskin. Det är värt det för mig.

    SvaraRadera
  5. Om man bara räknar kostnaden för tvättandet (el, tvättmedel och sköljmedel) så handlar det om några kronor per tvätt. Så det är total idioti att inte tvätta hemma om det är för kostnadens skull. Då kan man lika gärna sluta använda micro, kylskåp, kyl, spis, vattenkokare, TV, dator och allt annat som går på el också. Sedan undrar jag varför i hela friden man tvättar i 90 grader. Såvida man inte spytt och bajsat på sängkläderna och därefter låtit skiten ligga ett par dagar utomhus i fuktig miljö (så det börjar växa mögel), så finns det ingen som helst anledning till att tvätta i högre än 60 grader.

    SvaraRadera
  6. Kör alltid egen tvättmaskin. Det är min lyx.

    SvaraRadera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...