tisdag 16 maj 2023

Jag önskar att jag inte hade bil

Som om det inte var nog med att jag går back varje månad pga tre hästar och lite annat roligt som kostar för mycket pengar. Nu har bilen stått på verkstan, dels för att gå igenom besiktningen och dels för att det var dags för service. 

Jag fick ett uppskattat pris på 8' plus lagningen, vilket jag trodde skulle gå på nån tusenlapp till (för det hade min naiva stackars far bedömt att det kostade uppe i norr). Men det slutade med 12' för en snart 20 år gammal bil. Huvaligen!

Nu rullar den förhoppningsvis snällt ett år till, men sen får jag tänka till hur jag ska göra. Jag kan i teorin klara mig utan bil, då skulle det bli en tusenlapp för busskort varje månad, men det skulle ta hiskeligt mycket tid och jag vet i sjutton om jag skulle må bra av att behöva hyra bil varje gång jag ville iväg med nån av hästarna. Det skulle förmodligen sluta med att jag inte åkte iväg alls och det känns väldigt trist. 

Så det är väl bara att betala och vara glad helt enkelt. Glad att jag är frisk och att hästarna är friska...

Har du haft någon riktigt trist utgift senaste tiden?

8 kommentarer:

  1. Bilar är såklart dyrt. Vare sig det är underhåll eller inköp, eller leasing för den delen. Ibland kan jag avundas de som bor mitt i stan och helt enkelt inte behöver någon bil.
    Själv råkade jag på en räkning om 7500kr i dagarna för att en rörmokare bytte en avstängningsventil för inkommande vatten. En timmes arbete tog det honom. Sinnessjukt dyrt och inte ens något man har glädje av (annat än att eventuellt inte behöva oroa sig för att de gamla ventilerna ska rosta sönder).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä så surt! En avstängningsventil är ju inte precis nåt man kan visa upp för andra heller. Typ noll status. :-(

      Radera
  2. Jag lyckades köra på en parkerad BMW och fick betala 3500 för nöjet att lacka om delar av både den och min bil. Och så fick jag 19.000 i restskatt. Det går bra nu...
    Men nu är det snart långhelg, jag är frisk och om jag bara håller ut 1,5 månad till så kommer det faktiskt en semester.
    DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hua för både omlackering och restskatt. Hoppas du får en riktigt skön semester åtminstone.

      Radera
  3. Jo bilar är trista utgifter... men som du säger, väldigt skönt att ha. Kan med ta bussen till stallet men tiden är värd mycket.

    Själv måste jag byta del av golvet i hästtransporten, delen under hästen är bytt till plastgolv men främre delen är fortfarande trä (nästa hästtransport ska varken ha trägolv eller träväggar) och när jag drog den senast hörde jag ett klonkande från bilen... haft det förut så gissningvis andra sidan som det är dags att byta stabilisatorstag på.

    Men det är sånt jag har bufferten till. För eller senare går saker sönder och lägger man inte pengar på en nybil så får man lägga pengarna på laga istället :-)
    //Vera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har rätt... Jag vet i sjutton om jag skulle våga vara utan bil heller, av precis samma anledning som att jag har egen transport fast den används väldigt sporadiskt. Ifall nåt händer vill man snabbt bara kunna koppla på släpet och köra iväg med hästen.

      Jag har aluminiumgolv på min, men den börjar bli till åren (snart 20!) så det kanske måste bytas nån gång också.

      Radera
  4. Tänk på att det inte är alltid man får dra släp med hyrbil, så det behöver du nog ha med i kalkylen också när du eventuellt räknar på att sälja den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Det tänkte jag inte ens på. Känns väldigt krångligt faktiskt... Nä, jag får fortsätta vara bilburen helt enkelt.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...