onsdag 4 januari 2023

Så var det nytt år igen

Jag har haft min årliga kick off med mig själv och blir lite förundrad över allt som ändå hänt 2022. Det var så många tuffa perioder (vilket jag tror märkts på bloggen i form av uteblivna inlägg), så mycket jag förträngt eller glömt att det skedde 2022 att jag häpnade. Tror verkligen det är nyttigt att försöka summera året på något vis, så man inser allt som ändå händer i ens liv.

I mitt fall är det enkelt, då jag skriver dagbok. Sedan läser jag igenom senaste månanden när jag gör mina månadsavstämningar (och checkar av mina ytterst luddiga mål)  och summerar vad som hänt. Därför kan jag sedan läsa igenom dessa månadssummeringar när jag ska summera året och det är då jag verkligen kommer till insikt om alla turer i berg- och dalbanan som varit detta år. 

Visste ni tex att jag var allvarligt sjuk? Det hade jag glömt, för nu är jag frisk. Sen fick jag en superjobbig biverkning på en medicin som ingen insåg var en biverkning förrän ett halvår senare. Jag gick alltså ett halvår och mådde dåligt helt i onödan. Suck liksom... 

2022 har varit både positivt (Daisy!) och negativt (sparåret märktes knappt av för allt blev så dyrt), men nu lägger jag det bakom mig och ser fram emot 2023. Det kommer att bli ett tufft år, det vet jag redan, men mer om det om några dagar. 

Mina mål för året kan kanske sammanfattas med att jag ska försöka ta hand om mig själv mer. Inte vara dumsnål eller oroa mig för utgifter, utan faktiskt kosta på mig sånt som gör att jag mår bra nu. För jag har förmodligen max 40 år av roligheter kvar, sen har jag en lång lista med sjukdomar som släkten fått och som jag lär få, som kommer att försvåra livet. Kanske lever jag inte ens om 40 år? Alltså är det bäst att leva nu, även om jag såklart inte ska slösa pengar som en tok. 

Har ni några mål för 2023?

5 kommentarer:

  1. Det är verkligen spännande vad hjärnan väljer att lägga vikt vid. Man kan nästan tro att det finns någon underliggande algoritm som väljer åt en.

    Mina mål för året är att:
    Säga upp mig och vara ledig i minst ett år.
    Komma igång med löpningen igen.
    Resa nånstans.

    Får se om jag vågar med framför allt det första under ett år med inflation och förmodligen ekonomiskt elände.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande det lät, säga upp sig och resa.. 🤗 önskar dig ett fint år! Hälsningar random bloggläsare.

      Radera
    2. Jag ska läsa boken ”Mitt sparår” och förhoppningsvis komma ett år närmare FIRE.

      Radera
    3. Åh vad spännande det låter med minst ett år ledigt. Hoppas det blir ett toppenår för dig, du får gärna återkomma under året och rapportera hur det går. :-)

      Radera
    4. Anonym 21:58; Kul att du testar Mitt sparår. :-)

      Radera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...