fredag 13 januari 2023

Sålt fonder och köpt lägenhet!

Ja, jag är väl motvalls som vanligt. Men ju mer jag räknade på min privatekonomi och ju mer min hyresvärd höjde hyran desto mer blev jag lockad av tanken på en egen lägenhet. 

Visst, att bo nära hästarna gör gott för min själ och plånbok, men bara till en viss gräns. Till sist nåddes den gränsen, då hyreshöjningen som aviserades skulle bli dyrare än att köpa en lägenhet och köra bil till hästarna varje dag. Vilket är lite sinnessjukt...

Så efter att ha kollat på lägenheter lite sådär halvseriöst ett tag, så blev det plötsligt mycket mer seriöst och jag hittade ganska snart den perfekta lägenheten. Läget är bra, med nära till det som är viktigt för mig; mataffär och kort resväg till hästarna. 

Jag går från hyrt boende på 27 kvm till bostadsrätt på 25 kvm. Drog till med 85 % belåning så får vi se om jag betalar av mer successivt beroende på hur det känns i magen med räntekostnaderna. 

Det som fascinerar mig mest är att så fort köpet var avklarat (får nycklarna om en dryg vecka) så kändes det som att jag kunde andas lättare. Jag tror inte jag förstått hur dåligt jag mått av att hyra boende. Jag har övertygat mig själv om att det är det bästa för mig och hästarna, men uppenbarligen har osäkerheten över att bli av med mitt boende i princip när som helst gjort att jag undermedvetet låtit det gnaga i mig. 

Nu ska jag äntligen få flytta till ett ställe där jag vill bo tills jag eventuellt flyttar till Skåne. Eller så bor jag här resten av livet, vem vet? Det ger mig ro i själen att veta att det är jag som bestämmer hur det blir.

Det var inte ens jobbigt att sälja av lite fonder, det är snarare en skön känsla att veta att jag kan betala av hela lånet på bara några dagar om jag skulle vilja. Men tills vidare får banken äga större delen av lägenheten. 

Vad mer kan jag säga? Jag får bättre möjlighet att laga mat, större badrum och äntligen ett förråd! Dessutom en balkong som jag saknat nåt enormt. Promenadavstånd till mataffär även om jag ska försöka att inte gå dit alltför ofta. ;-)

Nu väntar några tuffa månader ekonomiskt, då jag har dubbel hyra, men det är det verkligen värt! Jag är så vansinnigt tacksam över mina FU-pengar, för tack vare dem kan jag göra det här utan att behöva oroa mig för hur jag ska få ihop ekonomin i några månader. Visst var tanken att de enbart skulle användas till tidig pension, men livet blir inte alltid som man tänkt sig. Jag försöker se amorteringen på lånet som ett sparande nu, istället för de pengar jag skulle ha satt in i portföljen. Nu får pengarna hos avanza vara ifred och gotta till sig på egen hand. 

11 kommentarer:

  1. Grattis!! Så nyfiken på var du ska bo. Hoppas det blir toppen och visst har du rätt i att ägandet har sina fördelar. Kram /frihetsmamman

    SvaraRadera
  2. Så himla roligt för dig ! Kul .

    SvaraRadera
  3. Grattis! Tror att du har gjort helt rätt. Att ha djur som är svårare att beräkna ekonomin på samt den otrygghet som de kan innebära ibland i livet... Att då ha åtminstone sin bostad som en trygghet är mycket värt
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte alls tänkt så, men nu när du säger det, så blir det mycket tryggare att iaf veta att boendet är säkrat. Klok input!

      Radera
  4. Grattis! Bör väl ha varit rätt läge att köpa nu? Hoppas du ska trivas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag vet inte om det är rätt läge, men det fanns iaf många lägenheter att välja mellan och tydligen är den här lägenheten billigare nu än för några år sen åtminstone. Jag har aldrig lyckats göra en bra bostadsaffär, så jag fokuserar på att köpa nåt jag vill ha och bo i länge. Sen får vi se i framtiden ifall det var klokt eller inte. :-)

      Radera
  5. Grattis! Om det känns som om du har lättare att andas efteråt är det nog helt rätt.

    SvaraRadera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...