måndag 30 december 2019

Dra åt svångremmen

Jag har redan börjat klura en del på saker som jag kommer att gå igenom under min kick off (som jag inleder idag, men förmodligen inte blir klar med förrän imorgon) och en sak var nåt jag satte upp för 2019, som jag faktiskt tyckte att jag lyckades ganska bra med.

Målet var att äta ute endast två gånger/månad (givetvis fick jag spara tillfällen till kommande månader också), en lunch och en middag. Det här beslutet tog jag då jag upplevde att jag ofta åt ute "bara för att", där det mest var lathet som låg bakom och inte en del av en trevlig kväll med vänner tex.

Dessutom hade vi haft en ganska intensiv AW-period med jobbet hösten 2018, inklusive en kollega som alldeles för ofta tvingade med mig på utelunch fast jag hade matlåda med mig. Med hjälp av mitt beslut om färre tillfällen att äta ute, kunde jag sätta ned foten på ett annat sätt och verkligen stå fast vid mitt lunchlådebeslut.

2020 tänker jag ta ännu ett steg. Inte genom att sluta äta ut, men genom att verkligen välja mina tillfällen och endast äta ute med nån som gör mig glad (vilket i mitt fall är två personer i min närhet, eller ja, egentligen tre men hen jag inte räknar med äter aldrig ute) och endast äta på ställen där jag vet att maten är god. När man tänker efter är det helt vansinnigt hur många gånger, även under 2019, som jag betalat och ätit mat ute som inte varit särskilt god. Skärpning på den fronten!

Jag har dessutom bestämt mig för att låta 2020 bli ett riktigt snålår, för att se hur mycket jag kan spara. Jag upplever att jag redan nu sparar så mycket jag bara kan, att de utgifter jag har är "måsten" och att det inte går att strama åt mer. Men såklart har jag fel, bara en sån sak som att jag fortfarande handlar ibland från REKO, säger ju att det finns pengar kvar att hålla hårt i.

Jag har några områden som jag tror kommer göra enorm skillnad på min ekonomi och som jag ser det kommer följande fem saker att vara viktigast;

1. Handla mat enbart på Lidl.
2. Endast köpa onyttigheter en gång/vecka och då för 20 kr.
3. Totalt köpstopp, med undantag för akuta grejer såklart (vi snackar sista byxorna går sönder).
4. Ingen REKO öht.
5. Äta ut max 24 gånger/år, men valfritt om det är lunch/middag.

Även om jag vet att det ibland kan vara vettigare att betala mer för maten (tex genom REKO), så kommer jag 2020 testa att verkligen bara fokusera på det billigaste. Mest för att skala ned mängden val för mig själv, så det slipper bli beslutsångest när jag handlar. Jag kommer dock inte rucka på att mjölkprodukter och kött ska vara svenskt, den principen känns viktigare än priset.

Har ni haft/tänker ha kick off snart?

6 kommentarer:

  1. Jag har inga datum satta för kickoff, men kan erbjuda dig en sak som du tidigare verkade gilla: Jag gör egen kombucha och får då och då en Scoby (kombuchasvamp) över. Det är lätt att göra och ger lite finare måltidsdryck än vatten och mycket nyttiga bakterier för att hålla dig frisk. Allt du behöver är en glasburk på 3-4 liter, några thépåsar, lite socker, eventuell smaksättning (jag använder egenplockade bär) och lite tålamod. Vill du ha?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det skulle vara så roligt! Men jag måste vara ärlig och erkänna att jag inte skulle orka pyssla med nåt sånt som livet ser ut just nu. Men tusen tack för erbjudandet och så kanske jag får återkomma nån gång när jag känner att kombucha behövs i mitt liv. <3

      Radera
  2. REKO känns tyvärr också väl dyrt för mig. Däremot köper jag till största delen ekologiskt i livsmedelsbutiken och drygar ut med billiga ingredienser som linser, bönor och ärter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag kunde äta linser, bönor och ärtor. Men den där mjöliga konsistensen får det att vända sig i magen på mig, bara vid tanken. Surt, men så är det.

      Vissa saker från REKO känner jag verkligen smakskillnad på, medan andra smakar likadant som mataffärens dito. Men jag märker att jag, när jag väl köper från REKO, tenderar att köpa mer saker än jag behöver "för att jag ändå ska dit" och det beteendet vill jag stoppa. Så för enkelhetens skull får det bli köpstopp på REKO i år. :-)

      Radera
  3. Klokt att hålla kvar vid svenskt. Jag har svårt att se vinsten ekonomiskt i att köpa import, funkar ett tag för den egna plånboken, men samhällsekonomiskt kan det aldrig bli bra i längden och någonstans kommer den kostnaden att komma. Sen givetvis djuraspekten, men den verkar inte vara viktigare än kronor och ören för vissa.
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag gillar smaken av kött, så är just djuraspekten viktig för mig. Jag har minskat mängden jag äter och när jag äter är det i första hand vilt som släkten jagat och så lite gris som möjligt. Men jag vill åtminstone veta att djuret haft en ok tillvaro och då känns svenskt kött som ett minimikrav. Kanske köper jag nötfärs från REKO även i år, eller så försöker jag minska behovet av färs ännu mer.

      Ska man se det i ett lite större perspektiv, så tror jag det är farligt att som litet land minska på den inhemska matproduktionen. Man vet aldrig vad som kan hända i framtiden och det är lättare att skala ned verksamhet än skala upp den...

      Radera

Det finns en plan...

Jag har inte skrivit om det i bloggen någonting. Men för några månader snubblade jag över mitt drömboende. Där jag vill bo resten av mitt li...