lördag 28 december 2019

Eftersläpningar

Det som jag tyckt varit jobbigast med min strävan mot FIRE, det har inte varit uppoffringarna och de tuffa besluten kring min ekonomi. Utan det har varit de här förbaskade eftersläpningarna (som hänger ihop med att jag har lite dåligt tålamod ibland).

Nu tex, när Björn inte finns längre, så borde såklart utgifterna gå ned rejält. Vilket de såklart kommer att göra. Men innan dess, så är det veterinärvårdsräkningar som kommer i efterhand via kreditkorten som nu ska betalas. Även om jag har en bra försäkring (som även betalade för avlivning), så är det en del kostnader jag får stå för.

Jag upplevde samma sak när jag började handla på Willys istället för ICA. Tyckte att jag var supernoga med att köpa billig mat och jag var ännu petigare med att alltid ha matlåda. Ändå hände det ingenting med ekonomin. För det var över en månads eftersläpning på kreditkorten.

Så istället blir det så, att när man sitter och tycker synd om sig själv för att man snålar och snålar, men det inte märks, så får man plötsligt en vansinnigt mycket mindre kreditkortsräkning en månad och så tänker man att det inte alls kan stämma. Men då är man helt enkelt ikapp igen.

Med Björn kommer jag dessutom få betala en stallhyra till, då vi har två månaders uppsägningstid på stallplatsen. Inget konstigt med det, men ändå pengar som jag gärna sluppit betala redan denna månad.

Är det fler som känner av det här fenomenet med eftersläpningar?

3 kommentarer:

  1. Den här frågeställningen botas med hjälp av en budget och uppföljning per månadsbasis. Budgeten uppdateras naturligtvis vid förändringar som påverkar framåt.
    Det är ett bättre sätt än att leva enligt "kontantprincipen" du beskriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hua, jag får rysningar varenda gång jag hör ordet budget. Fortsätter hellre på min inslagna väg, den funkar bra hittills. :-)

      Radera
  2. oja. eftersläpningar och kostnader som är oväntade. de är urk

    SvaraRadera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...