torsdag 21 september 2023

Vi är väl inte avundsjuka på varandra?

Jag har verkligen de bästa läsare som man kan önska sig. När jag mått dåligt har ni verkligen steppat upp med kloka råd. Därför är kanske dagens ämne lite oväntat, men jag vill ändå lyfta den här funderingen. 

Jag har senaste veckorna pratat i telefon med flera i FIRE-gänget. Det har varit skönt att få ösa ur sig frustration och oro, men även få lyssna till andra personers funderingar i livet som är nu. Funderingar kring ökade räntor, höjda matpriser, dyrare bensin. Ja ni vet, samma funderingar som hela samhället pratar om. Nu sist såg jag att företaget som levererar fjärrvärme till min lägenhet ska höja priset med 17 %. Kul, kul... Undrar om det blir en ny höjning av boendeavgiften snart...

Hur som haver, nu var det ju inte ökade kostnader jag skulle prata om. Utan avundsjuka. 

Avundsjuka är egentligen inget konstigt, speciellt inte när vi pratar om pengar. Men jag (och de jag pratat med) har noterat att det verkar frodas en del avundsjuka inom FIRE just nu. Kanske hänger det ihop med ökade kostnader och att många inga kan spara lika mycket? Eller så börjar vi bli så många att det dyker upp personer som mår bättre av att försöka trycka ned andra?

Oavsett. Fakta när det kommer till FIRE är att det är olika för oss alla. Vissa har ärvda pengar, andra har gjort smarta bostadsaffärer. Ytterligare andra har gjort karriär och tjänar så mycket att de kan stoppa undan 70 % av sin månadslön varje månad och ändå ha råd med ett så pass vanligt liv att ingen i ens närhet märker av sparandet. 

Kanske någon förlorat en del pengar på dåliga affärer (huset Gud glömde uppe i norr tex), andra har föräldrar som lärt dem sparsamhet. Ytterligare andra (looking at you FruEB) har levt loppan i många år och har därmed massor med snygga kläder trots en slimmad garderob. 

Hoppas ni hänger med i hur jag menar. Allas vägar till FIRE är olika, alla har olika förutsättningar och olika mål. Det måste få vara okej. Avundsjuka är inte klädsamt och totalt onödigt när allt vi egentligen vill är att alla ska lyckas med det de vill.

Så jag tänker försöka bli bättre på att vara avundglad (vinkning till Andy Swärd, tror det var i ponnyakuten?). Jag är inte i mål än, men snart så kommer jag vara avundglad när Fru EB ger ut ytterligare en bok (jag köar på bibblan så länge). Snart kommer jag vara avundglad när Frihetsmamman lyckas laga mat som är billig (men som jag aldrig skulle äta). Jag försöker vara avundglad när Louise har så mycket att göra med sina hunddrömmar att hon inte ens uppdaterar bloggen längre. Eller för den delen när Frihetsgrader skryter om sina plommon (jag älskar plommon. Jag fick tag på tre i år. Tre...).

Och nu när jag name-droppat så in åt helsike (så gör man när man vill att alla ska läsa vad man skriver. Hehe) så tänker jag gå vidare i livet. Jag tänker fortsätta det jag gjort sen jag skrev sist, förbereda för flytt av hästar (en dryg vecka kvar nu!!!) och försöka andas. 

Kram till er alla där ute, ni som läser och kommenterar så fantastiskt fint när jag behöver det som mest. Ni som läser men inte kommenterar (ni är hiskeligt många inser jag när jag ser statistiken). Och en extra stor kram till Minna och Frihetsmamman, som inspirerat mig till kvällens inlägg. Tack för att ni lyssnar på mig, ni är fantastiska!

18 kommentarer:

  1. Lite ”avundsjuk” kan jag allt vara på er som nått mycket längre än mig på sin FIRE-resa, men absolut inte missunnsam! Hejar på istället! Som du skriver, allas resor ser olika ut och man har olika förutsättningar. Men vi kämpar alla på under lång tid med en beslutsamhet och tålamod som inte är att leka med. :)

    Och helt ärligt så kommer jag att känna mig mycket mer nöjd och stolt när jag väl nått mitt målbelopp genom eget sparande än om jag hade vunnit eller fått det.

    /Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det låter som att du är avundglad jag. :-) Det är så häftigt hur mentalt tuffa alla som siktar mot FIRE är. All tid, allt tålamod. Imponerande!

      Radera
  2. Jag är en sån där som har haft tur. Fått ekonomisk hjälp med boende som sedan sålts med god vinst, fått ett arv jag gärna hade varit utan och istället haft personen kvar i livet, har en medfödd sparsamhet/snålhet och avsaknad av statusjakt.

    Tror dock inte många är avundsjuka på mig när jag går i mina gamla, omoderna kläder i mitt skruttiga hus i en håla. Eller så är de det, då de märker att jag mår så mycket bättre nu när jag lämnat staden och det stressiga livet? Vi har olika behov, jag vill inte resa, beställa vinpaket på fin restaurang eller ha häftiga tekniska prylar. Jag vill rå över min tid och det gör jag nu i mina kläder från gymnasiet, trots att jag är 40+

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är en annan, rolig, diskussion. När man inte matchar bilden av en rik person, för att man är sparsam och låter bli att lägga pengar på statusprylar.

      Tycker ditt liv låter riktigt härligt. <3

      Radera
    2. Det här tycker jag du borde skriva mer om Fri2032! Vem är egentligen rik? Är det den du tror? /Frihetsmamman

      Radera
  3. Mycket tänkvärd och trevlig läsning! Du är klok som en bok. För det finns ett val när man hör om andras framgångar. Antingen blir man avundsjuk och missunnsam, eller så provar man att glädjas med dem. Missunnsamheten tror jag är en direkt reflektion av ens egna tillkortakommanden, man blir påmind om allt man inte är nöjd med.

    Om man kan släppa sitt eget ego för ett tag (för det har ju faktiskt ingenting alls med den andres framgångar att göra, det är endast man själv som gör den kopplingen), och fokuserar på den andres känslor så blir det nästan som att åka snålskjuts på dem. Man får låna lite lycka, helt enkelt!

    Bara för att det går bra för någon annan, betyder det inte att källan till lycka sinar och det blir mindre kvar till oss andra. Men det gäller kanske att vara trygg i sin tro att "min tid kommer". :-)

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg, tack för det! Jag tycker jag är ganska bra på att vara glad för andras skull men ibland är det jobbigt när stenrika kompisar pratar om att pengar inte har någon betydelse:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förstår jag ändå. Det är ju lätt för dem att säga som har pengar i överflöd.

      Radera
  5. Jag var avundsjukare förr när jag var yngre, de senaste 20 åren har den försvunnit. De senaste 10 åren har jag insett att det är bäst om man (iaf jag) utgår från egna förutsättningar, önskemål och personlighet vid utformning av sin egen FIRE-plan.

    Det vore nog värre om min känsla vore att endast pengar i storleksordning som en miljardär är tillräckligt för att leva återstoden av mitt liv istället för några futtiga miljoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det värsta är (vilket händer för mig med hästarna ibland) att man får för sig att man ska göra saker bara för att personer i ens närhet gör de sakerna. Nej, vi är alla olika individer som vill olika saker här i livet.

      Radera
  6. Ha ha, det kommer en uppdatering inom kort :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilken jobbig uppdatering det blev! :-( Bara en massa trist väntan. Hoppas det börjar röra på sig för dig igen. <3

      Radera
  7. På vilket sätt ser man den här avundsjuka? Finns det typiska kommentarer? Jag är inte avundsjuk men har lite svårt för att vissa försöka göra någon slags 'statement' som de sedan inte lever upp till - tex att envisas med att säga att man är ekonomisk fri när man ändå måste jobba något (motiveras att kalla det för ekonomiska fri eftersom det inte är 9-5 jobb), eller att man är frugal när man inte riktig är det, eller att säga att man är FI när man egentligen är bara FI eftersom man täcka halva hushållskostnader (dvs man är inte I egentligen). Bättre att bara beskriver hur det går (som den här bloggen eller tex IGMR) än att göra statements som man till slut inte håller - blir nästan falsk marknadsföring. Jag tycker inte det är avundsjuka men du kanske tycker det är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det du som skrev på Frihetsmammans blogg? Tycker inte heller att det är avundsjuka när man talar om hur det verkligen är om den personen försöker ge en helt annan bild. Samtidigt ska man verkligen veta hur det är ifall man nu måste Skriva/säga något överhuvudtaget, vilket kändes onödigt i kommentaren på Frihetsmammans blogg.

      Radera
    2. vet inte - vad skrevs där? Har säkert kommenterat någon gång på denna blog också

      Radera
  8. Man kan vara avundsjuk på så olika saker. Men är det pengarna eller det någon gör av sina pengar som är orsaken till avundsjukan? En fin bil, festkvällar på krogen eller ny bostad kan orsaka avundsjuka. Eller alla de som har många år till pension men inte behöver jobba längre om de inte vill (fast de gör det ändå för att det är kul).
    Minns en annan förälder som en gång sa att de avundades oss som hade både farmor och mormor som kunde hämta barnen på dagis nån dag i veckan. Vi bor i ett område med många inflyttade från hela landet och jag hade aldrig funderat på att det vi hade (med släkten nära) var ovanligt, och lyxigt. Och något att vara avundsjuk på.

    Hur många tjejer önskade sig en häst när de var små? Nu har du tre och jag är inte alls avundsjuk, för jag är ingen riktig hästtjej. Men jag håller alla tummar jag kan för att det blir bra i ditt nya stall!

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alltid lättare att se vad andra har, än vad man själv har. Stallet verkar lovande, ska försöka summera lite om helgen. :-)

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...