måndag 4 september 2023

Första månaden med dagspeng

Ja, jag är faktiskt förvånad över hur bra den  här månaden ändå gått. Det har varit några utgifter som jag inte räknat med (bilen, host, host) och några utgifter som jag förträngt skulle dyka upp.

Men jag gick inte back så mycket som jag trodde. -1680 kr blev resultatet och jag känner mig nu taggad för en ny månad. Förvisso vet jag att det kommer lite fler jobbiga utgifter denna månad (bland annat tandläkaren, som kan kosta hur lite eller hur mycket som helst), men jag siktar ändå på att försöka gå ihop mig på 5050 kr. Kanske lyckas jag och om jag inte lyckas, så har jag ändå minskat ned utgifterna mycket mer än om jag inte försökte.

Lärdomar den här månaden då?

Till att börja med har jag åkt mycket mer buss. Både till jobbet och till olika privata tillställningar (ok, vi snackar mest umgås med vänner på fik, ok?). Jag åkte tom ut till Hööks (vilket tog en timme enkel väg) för att lämna tillbaka ett par skor som visat sig vara osköna. Fick ett rätt otrevligt bemötande (trots deras policy om 60 dagar öppet köp). Tydligen var skorna lite dammiga (japp, det var de när jag tog dem från Hööks hylla) och då kunde de inte återlämnas. Efter att ha blivit arg (erbjöd mig att torka av dem på toaletten, men jag fick inte låna toaletten) så slutade det ändå med att de tog tillbaka dem. Lär inte handla där nåt mer framöver...

Vidare hade jag en situation där jag hade jobbat hemma hela dagen, förutom en snabb sväng till hästarna på lunchen (japp, fylla på vatten och se att alla mår bra, kul med djur) och plötsligt drabbades av akut cravings för hämtmat. Efter att ha försökt resonera med mig själv om hur dumt det var, kompromissade jag med att värma en fryspizza i ugn och lyxa till det med lättdryck till. Visst, det blev 35 kr för den måltiden, men hämtmaten hade gått loss på minst 100 kr. Såklart är det inte samma sak med fryspizza som pizza från tex Pizza Hut, men behovet var stillat och jag var nöjd.

Överlag måste jag säga att det är lättare att spara pengar när man inte är nära nån affär. Dvs det gäller att i möjligaste mån idka avhållsamhet. Hålla sig hemma, umgås med hästarna. Då tickar dagarna på och därmed också dagspengen.

Så nu kör jag full fart mot september!

6 kommentarer:

  1. Bra taktik med dagspeng. Själv kör jag med någon form av blandning mellan budget och frilans. Har föregående års utfall i ett kalkylark och budgeterar upp påslag (inflation etc) inför nästa år. Följer upp utfallet månadsvis. Det är enkelt för mig eftersom alla räkningar betalas från samma konto i Skandiabanken.

    Tiden där emellan, löpande under månaden, frilansar jag helt och hållet. Handlar det jag behöver och inget behov av eftertänksamhet finns. Det behovet är sedan länge borta för mig eftersom jag rullat på i så många år med "sparsamhet". Cravings får jag ibland, godis, nötter etc. Men det tillåter jag mig att ha.

    Ett bra tankesätt att göra sitt bästa och då blir det ändå bättre än om man inte försöker öht. Som du gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka ord! Jag gillar ditt system med budget och frilans. :-)

      Radera
  2. Bra jobbat ändå! Hur verkade stallet vara som du skulle kolla in i helgen?
    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättejättejättebra. Men mycket dyrare än jag tänkt mig. Just nu lutar det åt att vi flyttar dit till månadsskiftet och så får jag försöka ignorera kostnadshöjningen. Kommer dock inte kunna åka ut varje dag pga bensinkostnaden. Men blir det så bra som det verkar så skulle jag (och hästarna) må mycket bättre och då är det kanske värt kostnadsökningen.

      Radera
    2. Jomen så är det, ibland får man prioritera och ett bra mående går inte att mäta i pengar, jag är så glad för din skull fast jag inte känner dig, men som hästägare och känslan när man åker till stallet med en klump i magen " vad blir det för skitsnack den här gången, vem ska det klagas på nu " , att slippa det kan vara värt varenda krona.
      Åsa

      Radera
    3. Ja, du har nog rätt. Hoppas verkligen att det här stället är så bra som det känns, för då kanske jag äntligen kan få lite lugn och ro.

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...