fredag 4 augusti 2023

Fri2032 lägger upp en plan...

På grund av en kommunikationsmiss mellan mig och en vän blir det tyvärr ingen FIRE-träff för mig i helgen. Jag får vara husvakt istället och det är kanske inte heller så dumt. 

Igår kväll hittade jag "drömgården" och alla tankar spann iväg på de mest galna sätt. Fick för mig att jag nog skulle ha gård igen (fast jag vet att jag inte mår bra av det fysiska slitet och den mentala ångesten, främst allt underhållsarbete det är på en gård men även oron över att en massa saker ska gå sönder eller att jag inte ska få tag på tillräckligt med foder till hästarna) och försökte hitta en massa lösningar på det. 

Det slutade med att jag verkligen satte mig ned och räknade på vad hästarna kostar, vad boendet just nu kostar (kul, kul 7200 kr blir det efter nästa räntehöjning) och på vilket sätt det skulle gå att få ned kostnaderna (egen gård men skuldsätta mig dubbelt så mycket som nu).

Till sist var jag så arg att jag la ut Celine och Daisy på annons. Grät en massa och förbannade mig själv för att jag varit så dum 2021 och inte tagit höjd för att allt skulle bli snordyrt två år senare. Som om jag skulle gjort samma val igen, om jag vetat det. Suck. Alltid lätt att vara efterklok.

Sen lugnade jag mig själv, tog bort annonserna och läste lite i Sparboken. Andades lite djupare och bestämde mig för att lägga upp en plan. 

Först och främst, hästarna måste flytta. Jag vet detta, men jag vill hitta ett ställe där de kan bo i många år. Framförallt mår Anette väldigt dåligt av att flytta, så jag vill att nästa flytt ska vara den sista för henne. Hon har kanske 5 år kvar att leva, jag vill inte att det ska bli stressfyllda år (eller så dör hon imorgon, man vet aldrig vad livet hittar på). 

Sen måste utgifterna ned. Hur jag än räknar på hästarna kan jag inte pressa ned kostnaderna mer (snarare verkar de öka med en flytt, alla stallhyror har chockhöjts), men däremot har jag de senaste åren köpt saker som jag "lagt på hög" och jag har blivit lat med maten. Ofta äter jag ute i brist på idéer om vad jag ska äta och ibland har jag tom ätit hämtmat. Gör om, gör rätt. Tror det började iom återgång till kontoret 2022, då tillät jag mig utemat istället för matlåda, eftersom det ändå "bara" var en gång/vecka. Men sen blev det på nåt konstigt vis så att jag även åt ute på kvällen efter jag varit på kontoret, istället för att handla och laga middag hemma. Sen har det eskalerat, ivrigt påhejat av en kompis som älskar att äta ut (men har tight ekonomi, så jag brukar få bjuda (ja, jag hör själv hur sjukt det låter) och då blir det såklart ännu dyrare). Nä, nu är det dags för lite ny verklighet. Lite uppstramning.

Till att börja med ger jag mig veckopeng. Efter att hästarnas fasta kostnader är betalda och allt rörande lägenhet och bil betalt (ungefärlig uträkning av bensinkostnad) har jag 168 kr att röra mig med varje dag. Det ska räcka till mat, försäkringar, kläder, medicin etc. För er som inte orkar räkna blir det 5050 kr/månad. Det måste gå helt enkelt. 

Vidare kommer jag utropa närmaste tolv månaderna till mitt deep year. Jag har redan smygstartat och frossar just nu i oerhört intressanta böcker på Biblio (bästa appen?). Jag vet att jag har en miljard roliga hudvårds- och sminkgrejer i mitt badrumsskåp som jag ska undersöka och så småningom bestämma vilka saker som får stanna och vilka som jag rensar ut. Likaså har jag sparat ett fantastiskt blogginlägg från Northernlights om billig mat, herregud vad jag blev inspirerad! Har ni missat det inlägget så gå genast och läs, det är bland det bästa jag hittat med massor av konkreta tips. 

Så 1 augusti blev startskottet och jag kommer såklart att rapportera i bloggen varje månad hur det har gått. Välkomna till en ny version av Fri2032 och låt oss hoppas på låga räntor och billig mat framöver. ;-)

16 kommentarer:

  1. Vill bara säga heja dig och så starkt att du orkat vända det tuffa läget till en konkret plan för det kommande året! Uppskattar och följer din blogg, särskilt det som rör hästarna, men kommenterar nästan aldrig. Tre hästar är ju orimligt dyrt för vem som helst, jag har själv bara en. Jag minns att du skrivit och tänkt en massa om hur man kan sänka kostnaderna kring häst (jättebra tips!), men det som kan göra stor skillnad på kort tid, och ändå inte vara "för evigt" (vilket sälja hästen riskerar att bli) är att lämna ut till fodervärd och/eller att hitta betalande medryttare. Kanske Celine och Daisy kan bo hos fodervärd under ditt deep year, hos familj på landet som vill rida på hobbynivå och själv har unghäst som skulle uppskatta Daisys sällskap. Inom en eller max två timmars bilresa från där du bor, så du kan hälsa på ofta. Av olika skäl har jag själv valt att lämna ut min häst på foder och det är tråkigt för mig, men perfekt för min häst. Hon bor nu hos en familj med egen gård, eget hö, liten flock, med lång utevistelse och lagom med krav - precis den miljö hon behöver för att må bra. Jag la ut annons i en grupp på FB för den aktuella rasen - tänkte att jag då kunde hitta likasinnade som älskade just denna typ av häst - vilket lyckades. Det är fortfarande min häst, jag kan få tillbaka henne (ett par månaders uppsägningstid i kontraktet) och jag kan framför allt ha stor inblick i och påverkan på hur hon har det även hos fodervärden. Har hälsat på och när jag ser min häst vet jag att jag gjort rätt - just nu vill hon inte vara någon annanstans, och jag skulle inte kunna ge henne ett lika bra hästliv för närvarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för dina peppiga ord. De värmer verkligen. <3

      Jag har tänkt tanken på fodervärd, men tyvärr är det inget som funkar för mina hästar. Celine är en väldigt speciell dam, som kräver en hel del extrabehandlingar och har sadeltvång. Dessutom är hon väldigt mycket enmanshäst och det är knappt hon tycker hovslagaren har rätt att röra vid henne. Vi har en lång, utarbetad rutin för att öht kunna sko henne. Därav vågar jag inte riskera att låna ut, dels att få tillbaka en skadad häst eller kanske att hon skadar fodervärden. Jag har dessutom dåliga erfarenheter av fodervärd från en tidigare häst som tyvärr fick avlivas (trots att jag var supernoga med referenser, folk kan verkligen ljuga vid behov).

      Daisy är redan lite feluppfostrad pga okunniga stallkompisar, så jag har ett jättejobb framför mig med att få tillbaka den trevliga fölunge jag hade i fjol. Så inte heller henne vågar jag låna ut. Dessutom har vi precis börjat "jobba" i form av promenader och det vill jag gärna fortsätta med.

      Så jag får helt enkelt skylla mig själv som hamnat i denna sits. ;-)

      Radera
  2. Vad roligt med sparfokus! Det kanske blir jättebra av det hela! Känner också till och från att jag glömmer bort hur enkelt det egentligen är att roa sig med typ SVT Play, biblio, en god hembakad kaka eller liknande. Hoppas du hittar tillbaka till sparsamheten och att budgeten åtminstone går ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland tror jag att man måste göra ryck, precis som jag ibland får såna där städryck och storstädar varenda liten vrå av lägenheten (nåja, inte så svårt på 25 kvm). Man blir liksom bekvämare och bekvämare och så vips har man beställt hem böcker från bokus som man inte ens orkar läsa...

      Tack för pepp, jag blir så glad av det. <3

      Radera
  3. Lycka till med ditt sparande, gillar verkligen din blogg, äger själv en häst och han är så stor del av mitt liv, förstår verkligen hur du resonerar..Ja man kan verkligen spara pengar på maten, här blev det hembakta blåbärsmuffins i eftermiddag med gratis blåbär från skogen, fikabröd har stigit enormt i pris, så det lönar sig verkligen att baka och laga mat själv, ha de gott.
    Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för kommentaren. <3 Jag brukar inte köpa fikabröd så ofta, men när jag gör det irriterar jag mig på att jag kunde bakat minst lika gott själv. Återigen, latheten som smyger sig på. Jag har kvar en del blåbär i frysen, så blåbärsmuffins får det allt bli inom en snar framtid. :-)

      Radera
  4. Tips. Läs denna:
    https://www.bokus.com/bok/9789152764800/sa-har-blir-du-miljonar-och-fri-vagen-till-okad-rikedom-och-frihet/
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den fanns tyvärr inte att låna på biblio. :-( Men tack för tipset iaf, jag ska läsa om sparboken ordentligt istället.

      Radera
  5. Här kommer all pepp från mig! Ser fram emot att läsa och höra om din fortsatta sparresa. Hoppas du får en fin helg trots utebliven FIRE-träff. Vi får ses snart igen och peppa varandra. Sparsamhet med bibehållen livskvalitet. /Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack för pepp! Du kommer få stå ut med många funderingar från mig kommande månader. Får kanske kompensera med någon god gryta och bjuda på i höst. ;-)

      Radera
  6. Heja dig!!!
    Kanske behöver man göra lite nystarter då och då? Reset life!
    Ser fram emot dina uppdateringar! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nystart var ett bra ord. Nu nystartar jag mitt spartänk. Tack för pepp. <3

      Radera
  7. Tack för omnämnande !! Har ju hållt på i några år och lagt upp matinlägg, tänkte det var dags för en sammanfattning :) Lycka till med planerandet. Det är där allting startar, sedan kan ju Verkligheten glida in ibland och ställa till det. Jag vet iaf att på dagliga "smågrejer" kan man både spara mycket pengar. Eller slösa för den delen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker verkligen att det är ett fantastiskt inlägg. Jag ska våga köpa mer kött (för halva priset), jag är så himla okunnig på vad man gör med sånt bara. Växte upp med älg som kom i fyra format; färs, grytbitar, stek eller filé. Så när nån säger fläskkotlett eller entrecote så fattar jag ingenting... :-)

      Ja, just att verkligen planera gör enorm skillnad. Annars är det (iaf för mig) så lätt att få panik och slinka in på donken istället. Många bäckar små (fö har just donken blivit svindyrt, så det går ju inte att motivera ett besök längre).

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...