söndag 6 augusti 2023

Verkligheten slår tillbaka

Vill börja med att tacka för all pepp jag fick på förra inlägget. Det gjorde mig så himla glad (och lite övermodig) så jag började genast att göra små justeringar i livet. 

Jag älskar Granny Smith och äter ett äpple om dagen. Men nu testar jag att äta Jonagold ett tag och se om jag överlever. Det blir helt klart sparad krona...


 En annan sak jag börjat med, efter att ha bott i lägenheten i ett drygt halvår har jag börjat gå till affären och handla. Jag har alltså en affär 15 min promenad bort, men har ändå alltid handlat när jag åkt från stallet/kontoret. Fast jag fått krångla då bilen inte är parkerad i närheten av lägenheten, utan jag har åkt till lägenheten, lastat ur bilen, åkt för att parkera bilen och sen promenerat (också 15 min) tillbaka till lägenheten. 

När jag går till affären kan jag såklart inte köpa lika mycket på en och samma gång, men i gengäld kan jag köpa saker precis när behovet uppstått och riskerar inte att färskvaror blir dåliga på samma sätt. Dessutom får jag motion och frisk luft. En så kallad winwinwin. ;-)

I förrgår deklarerade jag högt och tydligt inför världen att jag nu skulle snåla och spara för att få ekonomin ihop. Jag slog på stora trumman och kände mig sådär omåttligt stolt som man gör ibland när man tror att man är nåt. Så givetvis var verkligheten tvungen att ta ned mig från mina höga hästar (läs: Anette).

På väg till stallet körde jag en annan väg än vanligt, då jag varit och hämtat ett paket (mineraler till hästarna, ok? Dvs måste-inköp) på en ovanligt obskyr plats. Jag var då tvungen att göra en riktigt snäv högersväng och då började bilen skramla. Hörde inget mer förrän jag tog en liknande kurva ur en rondell på hemväg. Ringde pappa bilexperten som misstänkte att det var styrleden. Samma styrled som fö byttes i maj i år... Nu kan det såklart vara nåt annat, men vad det än är så blir det pengar ut. 

Tack för tillrättavisningen verkligheten, nu ska jag försöka andas lugnt tills jag kan laga bilen. Förhoppningsvis snart, eftersom jag måste åka ut till stallet minst en gång om dagen just nu. Blä!

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat med nya handlingsvanor. Finns gott om äpplen nu ute. Kanske någon villaägare ger bort överflödande i någon trädgård när dig? Då blir det ännu billigare! Tråkigt med bilen. Kanske dags för en ny (begagnad) bil? När blir det egentligen ovärt att behålla en bil?
    /Minna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt tanken, men är lite feg av mig. Sett ett ljuvligt plommonträd här i närheten, men tror inte jag vågar fråga. Älskar plommon...

      Ja du, när är det dags med "ny" bil. Helt klart ännu en sak på diskussionslistan för nästa träff. :-)

      Radera
  2. Det måste vara något slags naturlag att bilen, eller något annat dyrt, måste repareras precis när man bestämt sig för att dra åt svångremmen ordentligt. Det känns som om det alltid händer när jag planerar en riktig snålmånad. Surt, men jag hoppas att det är något som inte kostar skjortan att fixa.
    I övrigt: heja-heja-heja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja verkligen! Antingen rasar bilen eller så blir en häst sjuk. ;-) En bekant till mig har tre hästar hon med och har inom loppet av två veckor lyckats få två rejäla sårskador (dvs sys + stå inne på box) på två av hästarna och fång på den tredje (dvs stå inne på box i flera veckor och sen inget mer gräs nånsin). Helt vansinnigt hur fort det kan gå utför.

      Tack för pepp! <3

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...