måndag 12 december 2022

Jag drömmer om framtiden

Vintern tär på mig allt mer. Det är inte bara mörkret som påverkar mig (många glada tillrop om att det är bättre när snön kommer. Eh, nä, inte för mig), utan kyla och väta lika mycket. Om inte mer. Mina luftrör är skadade efter många timmars vinterträning (har jag nämnt att jag tävlade skidåkning som ung?) och jag får problem med att andas redan när temperaturen kryper under nollan. 

Varje år peppar jag mig själv, köper bättre skor eller bättre kläder (i år blev det en ridkappa efter att jag irriterat mig på att det blev glapp mellan ridjackan och ridkjolen när jag galopperade) och tänker att nu, nu kommer allt lösa sig. Men det slutar ändå med att jag bara gör det allra nödvändigaste med hästarna, medan andningen väser (jo, jag har spray men de hjälper bara delvis) och kroppen protesterar.

I fjol vinter träffade jag en läkare pga kliande hörselgångar som konstaterade att jag inte var gjord för det här klimatet. Jag får torra hörselgångar pga kylan och så blöder jag näsblod för att näsans slemhinnor blir för torra. Hen rekommenderade att jag flyttade till nåt varmare land. Jo, jag vill, men jag kan inte nu...

Herregud vilket gnällinlägg det här blev! Det skulle ju handla om drömmar om framtiden. Nåja, vi försöker igen.

Jag drömmer om att jobba halvtid, men inte på det traditionella sättet, utan månadsvis. Att vara ledig november-februari och då bo nånstans där det är varmare. Jag gillar ju Kanarieöarnas klimat, men inte deras matkultur, så jag skulle vilja hitta nåt liknande men med bättre mat. Södra Italien kanske?

Sen skulle jag komma hem till Sverige och jobba heltid, men såklart vara ledig i maj och september för de är de bästa månaderna att ha häst på. För häst måste jag ha. För min fysiska hälsa och för min psykiska hälsa. Men jag tänker att jag har en häst som jag slösar all min tid och mina pengar på. Den står uppstallad på en anläggning med fullskötsel* (eller möjlighet att köpa till fullskötsel) så jag lugnt kan vara borta under vintern och ändå veta att hästen har det bra. Ett alternativ till det skulle vara att ha en medryttare som normalt rider 1 gång/vecka men som under perioden som jag är bortrest får möjlighet att rida mer. Ett annat alternativ jag funderat på är att ha häst på ridskola och att hästen går i lektionsverksamheten medan jag är borta, mot att ridskolan då står för kostnaden för hästen under den perioden. Ja, det finns lite olika varianter!

Viktigt att komma ihåg är att jag också kommer att behöva rida när jag är utomlands, så jag behöver hitta ett trevligt stall där jag kan rida minst en gång/vecka. 

Nån dag ska jag sätta mig ned och räkna på min dröm. Vad som är rimligt att saker får kosta under förutsättning att jag får jobba halvtid på mitt udda sätt och om inte, hur mycket jag egentligen behöver ha undansparat för att kunna göra detta utan någon lön. 

Likaså vill jag resa runt lite och försöka hitta bra ställen som liknar Kanarieöarna. Jag är inte intresserad av Thailand, men frågan är om Florida skulle kunna funka. Även om det känns jobbigt med lång flygresa och icke EU-land. Ja, det finns lite att klura på under den här vintern. Förhoppningsvis överlever jag igen (jag blir lika förvånad varje år att jag gör det), med hjälp av min ridkappa och min nyinskaffade dagsljuslampa.

Tips kring länder som låter intressanta för mig emottages tacksamt. Helst vill jag ju ha 20 grader och sol de flesta dagar, men jag förstår att det inte riktigt fungerar om jag ska hålla mig ovanför Afrikas breddgrader.

*Fullskötsel innebär att allt kring hästen sköts av personal; mockning, fodring, ev. in- och utsläpp om de inte går på lösdrift, ibland även hantering när hovslagaren eller veterinären kommer.

9 kommentarer:

  1. Bra och viktig med målbild! :)

    SvaraRadera
  2. Två Månadslöner12 december 2022 kl. 11:38

    Du har iaf drömmar, jag tänkte och tänkte på vad jag vill om 10 år men kommer inte fram till något. Oavsett om jag har 1 mkr på kontot eller 5 mkr det är liten skillnad, mitt liv blir inte bättre av det.

    Hade också funderat på Portugal, Spanien, Kanske Italien, men det ska ju vara en billigare land än sverige, helst. Sen lite oklart med oväder och vulkan, så även det ska undersökas.

    Tänkte att börja resa lite mer nu och prova olika länder, varför inte liksom, om det är det jag kanske vill framöver. Bo utomlands. Man kan ju testa.

    Det är något som saknas i Sverige, vet inte vad, värme? aktiviteter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du... Det där med att veta vad man vill är inte lätt. Kommer faktiskt ett inlägg om det imorgon. Men smart att besöka lite olika länder och känna sig för. Jag har knappt varit nånstans förutom på Kanarieöarna och Mallorca, så jag ska absolut också testa lite länder och känna efter vad som känns bra. Kanske lite ridresor?

      För mig är det en kombination av kyla och mörker som gör att jag inte mår bra. Sverige känns liksom ogästvänligt på vintern. Just nu tex sitter jag och fryser fast jag är inomhus, för att jag har varit ute i stallet i tre timmar och blivit kall, trots rejält med kläder.

      Radera
  3. På denna sida kan man läsa om billiga länder/dyra länder:
    https://nomadlist.com/
    Om det kommer upp att man ska betala brukar jag bara slå in sidan igen och kolla lite till utan att betala :-)

    Thailand är ju betydligt billigare än Florida... men varmt och fuktigt.

    Lycka till med planerna (som även jag drömmer om).
    //Mvh FBM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips om sida! Ska kika lite där när jag vill drömma mer. :-) Bra att du sa att Thailand var fuktigt (har aldrig varit där), jag föredrar torr luft dvs mina lungor blir nöjdare. Men Florida är kanske inte heller så himla torrt nu när jag tänker efter. Får kanske satsa på Saharaöknen. ;-)

      Radera
  4. Säsongsupplägget låter underbart. Kan drömma om samma. Men nog är det smidigare om DU är medryttare istället? Lättare att bara släppa ansvaret månadsvis då. Tack för trevlig blogg som jag ofta läser men sällan kommenterar. /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, medryttare vill jag inte vara. Jag vill ha ansvaret över hästen och hur den ska skötas/ridas. Har varit tillräckligt mycket medryttare i mina dagar för att faktiskt föredra ridskola före att vara medryttare. Men tack för att du kommenterade! <3

      Radera
  5. Det finns ju flera olika Kanarieöar, någon av dessa är kanske mer lämpad för dina önskemål. Mat är naturligtvis intressant, men även där varierar det en hel del beroende på Människorna. Tänker du att du ska äta alla måltider på etablissemang när du bor utomlands några månader ? Har varit några gånger på Kanarieöarna, dok endast Gran Canaria hittills. Vad är det som du inte gillar med "deras" matkultur ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså det är så svårt att sätta fingret på vad det är. Jag tänker ju nånstans att om jag skulle bo på ett ställe fyra månader, så skulle jag laga merparten av maten själv och därmed äta det jag vill äta. Men överlag är det spansk mat jag har svårt för. Gillar inte tapas, skinka, oliver, potatis etc. Det enda goda jag kan komma på är väl den där röda såsen.

      Jag gillar Gran Canarias klimat, det är liksom svensk sommar mitt i vintern. Har förstått det som att de andra öarna har lite kallare klimat, men det kanske inte alls stämmer?

      Radera

Det finns en plan...

Jag har inte skrivit om det i bloggen någonting. Men för några månader snubblade jag över mitt drömboende. Där jag vill bo resten av mitt li...