torsdag 13 oktober 2022

Ett litet livstecken

Ja, vad ska man säga... Det händer så mycket på flera fronter just nu, så att sitta och skriva i bloggen har verkligen varit sist på listan. Ingen verkar ha saknat mig alltför mycket iaf. ;-)

Jag kommer inte summera mina utgifter i bloggen längre, det känns helt meningslöst nu när inflationen försvårat för sparår, så jag nöjer mig med att nämna att september var 8000 kr billigare än året innan, vilket egentligen inte säker så mycket då fjolårets september var en hysteriskt dyr månad. 

På grund av flera kostnadsökningar i mitt liv kommer jag inte kunna spara mer än nån tusenlapp i månaden framöver, vilket känns väldigt surt. Jag räknar och funderar på vad mer jag kan spara in på, men den krassa sanningen är att det behöver säljas/tas bort en häst för att det ska uppkomma något sparutrymme. Vilket inte känns som något jag vill, men snart kanske jag är tvungen.

Det är inte så mycket mer jag kan skriva utan att bli för privat, men det är tungt på familjefronten just nu och jag mår inte så bra själv heller. Känns mest som att jag sover, äter, jobbar och roddar i trista grejer. Så inget särskilt upplyftande att dela med mig av. 

Daisy växer och frodas, det är åtminstone positivt. Hon ser ut att bli väldigt lik sin mamma, vilket gör mig glad. 

Ja, det var en kort liten summering, ta hand om er där ute så kanske vi hörs snart igen. 

12 kommentarer:

  1. Trevligt att höra från dig! Vill bara säga att du inte behöver känna dig ensam med att må dåligt i höstmörkret. Du nämner att andra faktorer spelar in i ditt mående, men du gör helt rätt om du kan fokusera på sådant som gör dig lättare till sinnes. Som Daisy. :-)
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! <3 Jag försöker hitta de positiva ögonblicken. Men ibland är det förbaskat svårt. Daisy är så levnadsglad, så det hjälper mycket.

      Radera
  2. Jag förstår att sparandet känns tråkigt. Det är verkligen inga muntra tider just nu. Jag har saknat dina inlägg ändå och hoppas allt ordnar sig. Skickar en kram! /Frihetsmamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska försöka skriva lite oftare, även om det blir "dåliga" inlägg. Vet att jag inte är ensam om att må dåligt nu och börsen gör det såklart inte lättare. Allt ordnar sig säkert, jag menar, det är ändå fred i Sverige fortfarande. Kram!

      Radera
  3. Lever du det liv du vill? Då borde inte yttre faktorer spela så stor roll. Att ha hästar är ditt privilegium och inte något som du ska välja bort pga utomständigheter. Låt Daisy växa och frodas och likaså det du har möjlighet att sätta av nu och var nöjd med det. Och jag har saknat dina uppdateringar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lever ju inte helt det liv jag vill, då skulle jag inte jobba. ;-) Jag vet inte om man kan bortse från sjukdomar/svåra beslut hos närstående som yttre faktorer, jag tar ofta på mig andras känslor när jag försöker stötta. Svårt det där. Lovar att försöka uppdatera lite oftare. :-)

      Radera
  4. Härligt med ett inlägg från dig! :-) Inte stor tröst, men du är i gott sällskap både vad gäller trötthet och galet höga kostnader som minskar sparutrymme mm. Hoppas du kan hämta energi från att vara med hästarna, försöka avgränsa det från annat som tynger. Skriv gärna om du har tankar på spartips som rör häst - tror de flesta hästägare kämpar med detta nu. Kan du skaffa medryttare? Kan du byta till billigare strö, torv istället för spån, och ha permanentbädd i vinter? Kan du lämna ut en av hästarna på foder som tillfällig lösning? Kan det löna sig med ett hö/hösilage med högre proteinhalt och kombinera med foderhalm? Vore kul att få höra lite mer om Daisy och dina drömmar framåt. Styrkekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en tröst! Ibland känns det som att alla andra sparar 80 % av sin lön och alltid hittar allt de behöver till extrapris. ;-) Själv har jag inte jättelätt att hitta saker att spara in på (förutom att kanske inte köpa sånt som inte behövs) med hästarna, men rent generellt finns det såklart alltid många sätt att spara när man har häst.

      Skriver upp att jag ska skriva mer om Daisy och drömmarna, som ibland är sammanlänkade och ibland inte.

      Radera
  5. Superkul att du skrev något - du har saknats - upptäckte din blogg för inte så länge sedan och tyckte det var så uppfriskande med någon som sparar (kanske mot en exit) men som samtidigt har ett fritidintresse som de verkligen tycker om och inte spara mest genom att ha en partner har en stor lön (som ett antal andra gör) så jag tycker mycket om din blogg i om att du gör det - fortsätt gärna och hoppas saker och ting blir bättre på den privata fronten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så härligt att jag kan vara en frisk fläkt i sparsverige. :-) Jag glömmer aldrig en bekants ord; "Ja, men såklart sparar man en månadslön varje månad. Vi lever på min lön och sparar frugans. Så gör väl alla?" Lite försiktigt fick jag förklara att eftersom jag har en lön, inte två, så kan jag inte spara en lön... ;-)

      Jag hoppas också att det blir bättre snart, kan för tillfället inte bli så mycket värre. Ja, det skulle väl vara om jag blir uppsagd av hyresvärden eller nån av hästarna blir sjuk också...

      Radera
  6. Jag har också saknat dig! Har varit inne o kollat regelbundet om du har uppdaterat din blogg:)
    Har själv hästar, och det känns nu när alla priser ökar och man själv jobbar inom vården och tjänar mycket mindre än man förtjänar:(
    Önskar dig en härlig helg och att du snart mår bättre igen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag försöka bättra mig med uppdateringarna. Är bara lite svårare att blogga på arbetstid numera, när jag plötsligt ska ha två tjänster i en. Mutter, mutter. Inte för att det är i närheten av hur ni i vården sliter, har en kompis som jag inte fattar hur hen håller ihop. Iofs har hen ingen partner, det är nog "räddningen".

      Jag har haft en ljuvlig helg, ska försöka knåpa ihop nåt lite mer positivt inlägg framöver, för hur det än är så är ju inte allt i ens liv nattsvart (tack och lov!). Hoppas att även du haft en bra helg.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...