lördag 6 november 2021

Pengar rullar in som de ska

 Det går bra nu... ;-)

Ja, jag vet. Det är en lite fånig rubrik. Men ibland måste man få skriva fåniga rubriker också. 

Mitt i höstmörkret kommer det en liten ljuspunkt. Mitt sparande uppgår numera till två miljoner. Jag och 3,2 % av Avanzas kunder har nått det målet. 

Första gången jag nådde två miljoner var i juli, men det var en så kort stund, så jag hann knappt reflektera över det så började börsen gå nedåt. 

Men den här gången när börsen gick nedåt hade jag mina 15' i torrt krut som jag glatt lassade in i DNB Global Indeks. Den känslan var så rolig, så även om det inte gjorde någon jätteskillnad i långa loppet, så kommer jag fortsätta att ha en buffert på Avanza.

Jag är så glad över att jag numera (alltså från 2015 när jag ramlade in på Avanza) har sådan koll och ordning på min ekonomi. Inte bara går det ihop sig varje månad, jag har bra med buffert ifall något händer och jag sparar i fonder varje månad. 

Nu i och med att jag tömde ena bufferten på pengar så går förstås månadssparandet till att fylla på den igen, men det är jag klar med till årsskiftet. 

Det är så häftigt att se hur pengarna tuffar på och blir mer och mer. Det tog fyra år (och lite doping i form av ett arv) att nå en miljon och det tog två år att nå två miljoner. Betyder det att jag når tre miljoner någon gång under 2023? Den som lever får se, men det är verkligen spännande hur ränta på ränta jobbar på i det tysta medan jag gör andra saker. 

Lite tråkigheter har det hänt i familjen också, en nära vän rycktes bort helt oväntat och det påverkar min sinnesstämning en del. Jag vill leva livet nu, samtidigt som jag är tacksam över att jag kan göra det och ändå spara pengar. Jag försakar ingenting längre, jag har hittat en nivå som jag är nöjd med. 

Önskar er alla en lugn Alla helgons helg och att ni har tid att tända ett ljus i mörkret och reflektera över hur vansinnigt bra vi alla har det just nu. För vi lever... <3

6 kommentarer:

  1. Grattis till 2m! Starkt jobbat. Hur stor buffert arbetar du med? Själv har jag haft för stor buffert och istället för att lägga in allt så har jag ökat sparkvoten ordentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, tackar! Det där med buffert är svårt, jag tror att man behöver prova sig fram för att känna vad som känns bra i magen, men som inte blir för mycket för den egna situationen. I mitt fall så hyr jag mitt boende och hästarna är inackorderade, så det enda som egentligen kan ge lite oväntade utgifter är bilen. Den är å andra sidan rätt gammal och har i år varit på verkstan minst fyra gånger (jag försöker förtränga ibland). Jag är fast anställd på ett tryggt jobb (skulle bli mycket förvånad om jag blir uppsagd och företaget kommer inte konka) med bra lön. Får loss ungefär 26' efter skatt.

      Så jag har 15' på ett nollräntekonto i samma bank som min lön kommer in på, för att ha de pengarna snabbt vid behov. Sedan har jag 15' på Avanzas sparkonto (tror det är 0,65 % ränta just nu). Dessutom har jag två kreditkort med vardera 20-30' i gräns, som finns ifall det går riktigt illa vid nåt tillfälle.

      Radera
  2. Grattis till 2 miljoner!

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu är det full fart mot nästa. Sålde precis en sadelgjord jag inte använde längre. Pengar in är alltid trevligt.

      Radera
  3. Svar
    1. Ja, det är inget man kan klaga över. :-) Nu ska den bara jäsa på lite mer...

      Radera

Det finns en plan...

Jag har inte skrivit om det i bloggen någonting. Men för några månader snubblade jag över mitt drömboende. Där jag vill bo resten av mitt li...