torsdag 2 september 2021

Skala löken - etiketter på matlådorna

 Jag började skriva på det här inlägget för ganska länge sedan och var väl nästan klar med det. Men så fick jag en lysande idé häromdagen och då var jag tvungen att skriva klart det. 

Jag gör ofta matlådor och fryser in. Vis av tidigare erfarenhet vet jag hur viktigt det är att veta vilken mat det är i vilken matlåda. Har jag förberett/ställt in mig på att äta köttfärssås blir det lite förvirrat om jag tagit fram röd tonfisksås. Kanske slutar det tom med kaos, som när en kollega på jobbet fick med sig fel Big Pack till jobbet, inte matlådan utan glass (som såklart smält i kylen under förmiddagen). 

Så för mig går det åt ganska mycket etiketter på matlådorna. Jag har ofta retat mig på den kostnaden, men så kom jag på att det såklart inte krävs att man skriver så mycket på varje etikett och då kan man faktiskt klippa dem itu och därmed halvera etikettkostnaden. 

Gör jag köttfärssås kan jag faktiskt skriva KFS på etiketten, jag vet ju vad jag menar. Eller för den delen GUL när det är gul tonfisksås, för jag gör ingen annan maträtt som har ordet gul i namnet. 

Hänger ni med? :-)

Men... I helgen när jag gjorde matlådor suckade jag ändå över att jag var tvungen att skriva maträtt på etiketten. Jag är lite lat helt enkelt.

Så då kom min geniala idé. Jag sätter såklart en etikett på varje matlåda med ett nummer. Sen skriver jag i mobilen vilken mat som är i vilket nummer (tex 5) pastasås med bacon eller 7) lasagne). Fördel där är dessutom att jag får en överblick över hur många portioner av varje maträtt jag har i frysen (vilket förenklar matplaneringen på måndagar). 

När jag skriver detta fortsätter dock min hjärna jobba (det är sånt här den är bäst på) och protesterar över att etiketterna kommer lossna när jag diskar locken. Såklart kan det ta ganska många diskningar innan etiketten lossnar, men det kommer ju hända. Men då tänker jag att när sista etiketten lossnat (dvs när etiketterna är slut) så skriver jag såklart med märkpenna på matlådan istället. 

Ibland behöver man tänka några varv innan man kan skala fler lager på löken. 

3 kommentarer:

  1. Nu jävlar är vi på OCD-nivå :-)

    Köp 50 meter = 5000 cm maskeringstejp för 15 spänn och gör egna etikettremsor. Om du är slösaktig och gör stora remsor på 5 cm., får du tusen remsor per rulle till en kostnad av 1,5 ÖRE per remsa, ännu mindre om du gör kortare remsor.

    Remsan är lätt att skriva på, lätt att dra av och lämnar inget klister!

    https://www.biltema.se/bygg/tejp/maskeringstejp/maskeringstejp-2000040564

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, jag tror jag nöjer mig med att numrera locken. Men ja, det går alltid att ta det ett steg längre. ;-)

      Radera
  2. Håller med Newman. Jag kör på frystejp på alla burkar och lådor. Kanske inte helt snyggt, men funktionellt, enkelt och billigt
    /Lotta

    SvaraRadera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...