tisdag 14 september 2021

När kranen väl är påslagen...

 Eller plånboken öppen snarare...

Så är det som att det bara forsar ut pengar. Jag har handlat så mycket saker den senaste tiden att jag skäms. Värst är att jag inte ens varit noga med att skriva upp i excel, så jag har ett jättejobb framför mig när det väl är dags för månadsavstämningen.

Så pass att jag egentligen inte ens vill göra en månadsavstämning, för det är så mycket olika utgifter.

Samtidigt blir jag irriterad på mig själv, jag har inte köpt någonting som jag inte behövde, utan bara sådant jag skjutit upp och försökt förtränga att jag behöver köpa. 

Jag har tex gått på massage varje vecka, lagt ned vansinnigt mycket pengar på bilen (men jag behöver en fungerande bil), varit iväg på lite hästevenemang och ridit några träningar för ny tränare. Jag har köpt nya stallskor, nya ridbyxor och lite hästutrustning. 

Jag skäms över alla pengar som flödat ut, samtidigt som jag vet att de varit nödvändiga investeringar, om än inte investeringar i fonder eller aktier. 

Är det fler som känner igen sig i det här fenomenet? Kan någon vara snäll och ge mig en spark i baken så jag faktiskt sammanställer utgifterna även den här månaden?

2 kommentarer:

  1. Finns väl ingen anledning att skämmas för att man köper saker man behöver? Speciellt inte om det har behövts ett tag.

    Man kan väl nästan se det som att man har betalat en skuld till sig själv? Det är trots allt inte gratis att leva, ens om man lever relativt billigt.

    SvaraRadera
  2. Men så kloka ord! De tar jag med mig nu när jag summerar min vansinnigt dyra (men ack så behövliga) månad.

    SvaraRadera

Börsen gör mig nervös...

Det är konstigt hur hjärnan fungerar. På nåt vis har jag lättare för att ta motgångar än framgångar. Det är som att jag inte riktigt tror på...