måndag 28 december 2020

Mystery Shopping - en utvärdering

 I oktober och november har jag testat Mystery Shopping. Det har blivit tre uppdrag, på samma mataffär och med konceptet att jag ska fråga runt efter saker och så får jag behålla en matvara samt en varmkorv. 

Räknar jag bort matvaran (som hittills varit ok men inget jag skulle köpt själv) och varmkorven så tjänar jag knappt 100 kr efter skatt/timme. Så det är inget man blir rik på precis.

Förvisso tjänar jag drygt 150 kr efter skatt/timme på mitt vanliga jobb, men arbetsuppgifterna är mycket trevligare. 

Jag kan nog tänka mig att göra nån fler Mystery Shopping ifall det dyker upp en matvara jag vill ha, men jag har tackat nej till två uppdrag i december. 

Det som stör mig mest är upplägget på själva uppdragen, där jag ska fråga en i personalen efter en sak och när personalen pekat ut var/följt med mig dit, så ska jag fråga efter en helt annan vara. Jag menar, vilken normal person som handlar beter sig så? Det normala är ju att man frågar efter en vara och när man fått visat var den är så tackar man, kollar på varan och bestämmer sig om man ska lägga den i korgen/kundvagnen eller inte. Sen ser man om man hittar nån ny personal att fråga efter nästa sak man själv inte hittar (efter att ha letat efter den någon minut själv såklart). Eller är det bara jag som beter mig så?

Att gå fram till en låda med färdiga smörgåsar och förvänta sig att personalen ska stå kvar medan jag bestämmer vilken jag vill ha, för att sedan fråga efter kronljus, det känns så konstlat och obekvämt, att bara det gör att jag inte vill vara Mystery Shopper igen. 

Har ni testat konceptet och vad tycker ni i såna fall?

7 kommentarer:

  1. Ja, jag har testat och det är himla olika. En del jobb är ok att göra som oftast innefattar matvaruaffärer. En del jobb är absolut inte värt pengarna, detta om det är en produkt eller område du inte har någon kunskap om alls och behöver läsa på om produkten för att klara uppdraget. Vissa uppdrag har massor med läsning innan uppdraget och massor med rapportering efter och ersättningen står inte i proportion till tiden det går åt att läsa allting.

    Sen som du skriver att vissa saker känns tokiga att göra, fråga efter en sak och sedan när man är där fråga efter ytterligare en. Jag hade uppdrag om att ringa samtal och ställa frågor, jag hoppade av efter första samtalen som gick ut på att typ ställa fråga som ingen skulle göra i verkligheten.
    Numera gör jag inte fler mystery shopper uppdrag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter klokt att du slutat. Det ska ju ändå vara värt besväret känner jag.

      Radera
  2. Testat och vissa uppdrag är finfina. Biluppdrag, lägenhetsvisningar och äta resturang. Andra kan vara lite mer stretsamma och ge mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittills bara haft erbjudande om att handla i affär, dessutom samma affär. Väldigt enformigt. Äta på restaurang hade jag gärna gjort!

      Radera
  3. Jag har testat, bland annat har jag besökt Systembolaget och mobiltelefonbutiker. Ofta mycket dokumentation och dåligt betalt tycker jag, även om det bitvis kan vara skoj :-)

    SvaraRadera
  4. Gör alltid så, men oftast kan jag ha fler än två varor jag ser att jag behöver hjälp att hitta. För det är oftast så att jag vet vad jag vill ha innan jag går in i en affär, så det handlar om att hitta varorna så snabbt som möjligt, betala och komma ur affären.
    Då tar shoppingen några minuter att utföra istället för att jag ska lägga kanske en halvtimme (?) när jag går gång upp och gång ner och försöker hitta något jag söker. Nej, det är en dålig strategi och ett klart slöseri med min tid. Men så är jag ingen shoppaholic som ägnar ledig till att flanera i köpcentrum för att bli "inspirerad". Speciellt gäller det klädaffärer, där jag mest ser ett sammelsurium av klädesplagg och för att inte tala om storlekar. De som jobbar i affären hittar och vet exakt var alla grejor finns, jag däremot, jag har ingen som helst aning utan måste gissa mig fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag handlar i min vanliga affär vet jag ju var allt finns, så då behöver jag aldrig leta. Men just att fråga efter vara två innan jag ens kommit fram till vara ett känns jättekonstigt. Kanske är det en vanesak. :-)

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...