söndag 10 juli 2022

Perspektivförskjutning

Jag har hållit på och gått igenom lite gamla dagböcker (av en helt annan orsak än det jag skriver om nedan) och snubblade då över en text jag skrivit 2019. Situationen är sådan att jag ska flytta från förra boendet och letar nytt, vilket gör att jag har en tydlig gräns ekonomiskt för vad jag har råd med att boende + stallplats till tre hästar får kosta. 

I texten skriver jag att stället jag kollat på (där jag numera bor) är dyrt, men inte dyrare än att jag kan fortsätta spara mina 1 700 kr varje månad. Jag läser såhär i efterhand hur stolt jag är över att jag sparar så mycket varje månad. 

Klipp till dagens läge, där jag har lätt ångest över att Daisy snart kommer kosta mer pengar och jag därmed bara kommer att kunna spara 2 300 kr varje månad (plus såklart 1 083 kr för målsparande, dessa pengar glömmer jag alltid att räkna in). 

Det har gått snabbt att få dryga 5000 kr att vara det "normala" när jag sparar, fast jag inte gjort det mer än två år (efter att Björn gick bort). Enda anledningen att jag sparat så mycket, har ju varit för att jag haft en häst mindre. Sen är det fascinerande att jag, trots ökade stallkostnader, ändå kan spara mer nu än för tre år sedan. Nåt måste helt klart ha hänt på utgiftssidan ändå. 

Efter att ha läst texten i dagboken känner jag mig lugnare. Allt strävar vidare mot samma håll, sakta men säkert byggs förmögenheten upp (även om det inte märks när man kollar på Avanza just nu). Allt som krävs är att jag fortsätter andas och inte oroar mig så förbaskat. Bara att spara på utefter nuvarande förmåga. 

2 kommentarer:

  1. Alla månader är olika i sparandet, för dom flesta. För mig är det vissa månader noll, vissa månader 15 000 kr. Livet ska ju också rulla på. Som denna månad har jag köpt en ny säng för 6k och reparerat gamla cyklar för 1600 kr. Blev nästan inget sparande. Det kommer gå bra, tiden går fort!

    SvaraRadera
  2. Jaha, där ser man. Jag har alltid kört systemet att jag sparar pengar först, sen betalar jag räkningarna och om det blir nåt över när nästa lön kommer åker det också in på Avanza. Men så länge ens system funkar så är det bra. :-)

    SvaraRadera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...