måndag 9 november 2020

2021 är ett skitår

 Ja, jag börjar allvarligt fundera på att lägga ned bloggen, för jag kommer mig aldrig för att skriva. Suck liksom. 

Men jag vill ändå ljusa upp er gråa novemberdag med detta inlägg om skitåret 2021. För er som tänker att det ska handla om den här hopplösa coronaepidemin som aldrig verkar ta slut, så nej. Det här är något mycket värre. 

Frihet.

Eller kanske snarare röda dagar på fel veckodag. 

För 2021 har vi 1 maj på en lördag. Vi har 6 juni på en söndag. Och som om det inte var nog, så infaller julafton på en fredag, dvs för oss stackars vanliga arbetare (som inte går på knepiga scheman över hela dygn/veckor) blir det nästan två helt vanliga arbetsveckor under jul och nyår. Snyft.

Hur tänker ni andra göra för att förändra denna hemska situation och se till att 2021 blir det bästa året nånsin?

6 kommentarer:

  1. Hehe, en sådan muntergök du är. 2021 blir dessutom för mig första året på länge då jag inte har några sparade semesterdagar från tidigare år.

    De flesta av oss sparnördar bör väl i alla fall kunna glädja oss åt att vi är rikare än någonsin tidigare om allt går som det ska. Men det borde man kunna säga varje år.

    Det kanske är lite tidigt för nyårslöften, men för att förbättra(förhoppningsvis) 2021 kommer jag börja dejta under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, man kan väl säga att det var en rätt dyster dag när jag skrev inlägget. Inte bara pga uteblivna lediga dagar. ;-)

      Dejting låter spännande, om inte annat får man träffa människor man annars aldrig skulle träffa. Jag tror jag ska satsa på att göra 2021 till ett kanonbra år bara för att protestera mot mig själv. Hehe.

      Radera
  2. Fortsätt skriva när andan faller på.

    Vad det gäller nästa år så har jag precis lämnat in papperna för semesterväxling, tack och lov för att det alt kom just nu. 6 extra dagar mot en semesterersättning som är så låg att den knappt märks i lönen. Valet där var inte helt avancerat...
    Sen blir det väl att jobba ihop en del flex så att jag kan vara ledig någon dag här och där eller ta kortare dagar, en halvdag på en fredag kan göra ganska stor skillnad för ledighetskänslan
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah... Andan faller på rätt ofta, men det är sällan som jag sitter framför en dator då. Typiskt nog. Men ni stackars läsare verkar ok med brödsmulor, snälla som ni är. <3

      6 dagar extra är inte fy skam! Jag ska också försöka bli bättre på att ta ut flexen mer medvetet, inte bara sluta nån timme tidigare ibland.

      Radera
  3. Nej, sluta inte! Blir det ett skitår behöver du säkert bloggen ännu mera. Och jag tror 2021 blir ett riktigt tråkigt år!

    Jag har också lämnat in blankett för semesterväxling idag. Fick dock bara 4 extra men är glad ändå. Tänker helt fräckt (men har aldrig gjort): om dagarna skulle ta slut ja men då får jag väl sjukanmäla mig då. Vem vet, kanske har man sagt upp sig vid den här tiden om ett år! Blivit headhuntad till något annat kul. Vunnit på Lotto (skoja).

    Vänligen, Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Hanna, du har ju rätt som vanligt! Bloggen får bli min ventilation om det blir ett skitår. Eller så får jag rapportera hur jag gör för att det ska bli ett bra år.

      Jag tror att just sjukanmäla sig om man inte mår helt bra psykiskt, borde användas mer. Som det är nu kör jag bara på och när det känns på tok för mycket mentalt så säger jag att jag är förkyld. Suck liksom. Såklart kan man sjukskriva sig om man behöver mental återhämtning också! Men vi är nog alla dåliga på det...

      Tycker vi bestämmer att 2021 är året då du blir headhuntad! :-D Det skulle vara så coolt, jag har aldrig blivit det. Men så är jag lite anonym också. ;-)

      Radera

Utgifter för mars + strejk

Ja, jag vet att jag är sen att rapportera om mars. Men jag har hamnat i nåt slags konstigt mentalt läge där jag blivit fyra år igen och allt...