onsdag 21 oktober 2020

Att ta en paus

 Häromdagen var jag på spa. Det var lite lyx jag tyckte att jag kunde kosta på mig, med rabatt blev det 1746 kr för spabehandling, trerätters middag, övernattning, frukostbuffé och spakit. 

Sist jag var där lovade jag mig själv att kosta på mig åtminstone ett besök om året. Det var 2017... Jag tror mitt nyårslöfte ska bli att ta hand om mig själv lika bra som jag tar hand om mina hästar. ;-)

En av sakerna jag gjorde inför detta besök, var att informera mina nära och kära om vart jag tog vägen, lämna ut nummer till receptionen ifall nåt akut skulle hända och sedan STÄNGDE JAG AV MOBILEN.

Redan tanken på att göra detta gjorde mig alldeles pirrig av förväntan. Vad skulle jag göra under ett dygn utan min mobil?

Jag hade förberett noga, med dagbok, anteckningsbok, målarbok och gryningslampa. Vad blev då resultatet?

Tja... Alltså jag njöt såklart av att vara på spa, men istället för att bubbla en massa (alldeles för kall bubbelpool!) eller ta långa promenader (spöregn...) så slutade det med att jag hamnade i ett mysigt "sparum" med en skön soffa. Där läste jag en bok jag inte kommit mig för att läsa på evigheter, eftersom den är på engelska och kräver lite tankeverksamhet. Jag tror jag satt och läste i tre timmar i sträck och det var helt ljuvligt. Tyst runt omkring mig och ingen mobil som pockade på uppmärksamhet. 

När jag dagen efter slog på mobilen igen, hade jag inga missade samtal, inga meddelanden på messenger eller sms. Ingen hade saknat mig och jag hade inte saknat mobilen. 

Jag är inte alls så beroende av mobilen som jag trodde, men jag är ändå övertygad om att det är nyttigt att lämna mobilen ibland, eller åtminstone stänga av ljudet. Så man kan fokusera på det som är viktigt just där och då. 

Har du stängt av mobilen nyligen?

2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt! Bra gjort! Jag har stängt av mobilen ibland, men bara under lite kortare stunder. Behöver dock göra det oftare tror jag...

    Mvh Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror man nästan alltid behöver stänga av oftare. Det är så himla lätt att ryckas med.

      Radera

FIRE-träff Enköping 25 maj!!!

Tiden rusar som vanligt fram och även om det ser ut som vintern funderar på att återvända, så är det nu bara en månad kvar till vår FIRE-trä...