tisdag 15 oktober 2024

Det kommer att vara lite tyst här framöver

Jag fick en hint från en läsare att det behövdes ett livstecken igen. Så okej. 

Sen sist har jag haft semester och spenderat två veckor dunderförkyld, en vecka "ledig" (då jag försökte hinna en massa saker som blivit eftersatta) och sedan även sista veckan förkyld. Kul, kul. Energinivån som så smått börjat kravla sig uppåt åkte ner på minus igen.

Efter semestern blev Anette dålig, så pass att jag mentalt förberedde mig för att förlora henne. Men efter en sväng till klinik och lite medicinering så har hon piggat på sig och hävdar att hon tänker leva i tio år till. Vi får väl se om hon har rätt.

Jobbet tuffar på med en drös nyanställda (vi förlorade ca 40 % av kollegorna i och med ny chef) som kräver lite extra energi. Jag önskar att jag var en sån som fick energi av att umgås med människor, men jag blir tyvärr bara mer och mer dränerad varje gång jag kommer in på kontoret.

Hästarna trivs fortfarande i nya stallet, men nu väntar lerperioden och mörkret, så jag misstänker att jag inte kommer vara glad förrän i april igen. Det får vara så. 

Enda ljusglimten jag hittar just nu är att börsen går som tåget. Investeringarna är snart på all time high, även om jag förstör ibland genom att plocka ut pengar (tex när Anettes veterinärräkning kom och var helt horribel).

Jag har några saker jag skulle vilja skriva om, men orken finns inte. Så istället lämnar jag er med den här funderingen. Finns det öht nån i Sverige som är FIRE? I ordets rätta bemärkelse. Eller lurar vi oss själva och det i slutändan snarare handlar om att skapa förutsättningar för att göra det man allra helst vill i livet.  

6 kommentarer:

  1. Ja det finns det!
    Men ofta är det personer som har tusen idéer, många järn i elden och massor av entreprenöregenskaper. Så även om de KUNDE låta bli att "jobba" resen av livet så gör de inte det. För de hittar alltid på något kul. Kanske kan kallas hobby eller tidsfördriv eller fritidsaktivitet. Men ofta så råkar de tjäna pengar på det också.

    Fundera på lite olika kändisar, vilka av dessa tror du skulle kunna leva på sina tillgångar resten av livet utan att behöva anpassa sig efter någon annan?
    Magnus Uggla
    Jan Guillou
    Prinsessan Madeleine

    Vad jag menar är att dessa här ovan har så mycket tillgångar sen gammalt att de kan leva gott på avkastningen. Jag tror att det finns många i Sverige som är i samma situation, men inte är kändisar. Men det är inget man talar om. Till exempel folk med familjeföretag sen flera generationer eller nån vars IT-företag blivit uppköpt för flera hundra miljoner.

    Spargrisen

    SvaraRadera
  2. Det är faktiskt skönt att se ett livstecken ibland :)

    Några som är FIRE finns det säkert, även om de inte verkar vara så vanliga. Men även om man "bara" skapar sig förutsättningar för att göra det man helst vill är det ju inte så illa.

    SvaraRadera
  3. De flesta som bloggar om FIRE är inte det i alla fall - Mi30, FruEB mm

    SvaraRadera
  4. Skönt att höra ifrån dig! Har tänkt mycket på dig!

    Jag är FIRE, sedan några år tillbaka och är 40+ nu. Har haft ett vanligt jobb och investerat en tredjedel av mina pengar i indexfonder, resten är på dåligt sparkonto, men vågar inte göra något med dem (vet inte heller vad jag ska göra med dem).

    Blev FIRE tack vare låga omkostnader (har inga dyra hobbies och hatar att shoppa) samt att jag sålde lgh dyrt och köpte hus billigt. Har ca 3 milj tillgängligt och gör av med ca 100 000/år. Framöver väntar ett arv på minst 4 milj i fastigheter och reda pengar. Jag försörjer mig själv och min familj på mina sparpengar, slipper stress/dåligt mående till stor del, men får konstiga blickar pga jag är ung och inte arbetar. Jag gör heller inget speciellt om dagarna. Sköter lite hushållsbestyr och försöker motivera mig att ta en promenad ibland. Är i grunden lite depressiv och behöver mycket egentid, men skulle nog må bättre av lite mer att göra. Huset behöver ses över, men jag saknar kunskap och driv till det. Kan lämna det osålt rent ekonomiskt, så jag stressar inte över det. Fokus nu är på att röra mig mer och utmana mig genom att göra praktiska saker, som är nya för mig.

    Om du inte redan tar det, så är d-vitamintillskott under vinterhalvåret ett tips från mig. Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  5. Kul med ett livstecken från dig !! Om än trist att det går tungt. Det gör ju det ibland, å jag vet verkligen vad jag pratar om här. Ändå har jag bara bloggat om en tiondel av min brokiga levnad.

    FIRE ja. Innebörden verkar svänga en del med åren. För några å sedan var det underförstått att det handlade mest om att äga sin egen tid. Numera ska man även förverkliga sig själv med den fria tiden och kanske dra iväg i entreprenör-tankar. Själv nöjer jag mig med en längre tid av lugn och ro. Jag slutade ju själv jobba för 2 veckor sedan.

    SvaraRadera
  6. "Eller lurar vi oss själva och det i slutändan snarare handlar om att skapa förutsättningar för att göra det man allra helst vill i livet."

    Jag kanske läser in min egen situation i din formulering, men för mig låter det lite som att du väntar på ett tecken eller tillåtelse att släppa in luft i systemet redan nu? Kan det vara så att du krigar trots att orken inte finns, eftersom målet du satt är FIRE, och att du inte är en sådan som ger upp på dina mål?

    Jag har själv varit i en liknande situation när livet bara knutit sig i flera år. Men i våras bestämde jag mig för att det var dags att belöna mig själv för flera års krigande och sparsamhet. Så nu i höst är jag tjänstledig och går en heltidskurs på folkhögskola inom ett ämne som intresserar mig. Det är det bästa jag gjort! Och jag är inte ens 20 % FIRE.

    Det jag vill säga är att om det finns något som ditt hjärta längtar efter redan nu – gör detta nu. Gör det i liten skala. Praoa i din egen framtid som FIRE. Ta tjänstledigt för att undersöka det du allra helst vill, skicka in sen anmälan till en distanskurs eller whatever. Vänta inte på tillåtelse. Förhandla inte bort din längtan.

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera

Det kommer att vara lite tyst här framöver

Jag fick en hint från en läsare att det behövdes ett livstecken igen. Så okej.  Sen sist har jag haft semester och spenderat två veckor dund...