onsdag 20 december 2023

Spara pengar på semestern?

Det är kanske lite motsägelsefullt att försöka spara pengar när man är på semester, men det finns faktiskt tillfällen där det går. Och väldigt lätt också.

Det som jag främst märkte på min resa var att vattnet på flaska skiftade väldigt mycket i pris beroende på var jag köpte det. Om jag köpte en 50 cl flaska i restaurangen på hotellet, så kostade den 2,5 euro. Om jag istället köpte samma flaska (alltså samma storlek och märke) i den lilla butiken bredvid hotellet så kostade den 1,2 euro. 

Men jag gick givetvis sisådär 300 meter till en större butik och köpte 2 liter vatten för 0,85 euro. Sen hade jag med mig en mindre vattenflaska som jag kunde fylla med vatten och ha med mig till stranden tex. 

Ett annat tips är att vara nykterist, för jösses vad alkoholen var dyr! Tyvärr var även maten dyrare än tidigare, så en vanlig trist hamburgare kostade 12,5 euro. 

Eftersom det enda jag ville ha ut av semestern var lite värme, sol och att göra ingenting, så gick det inte särskilt mycket pengar i övrigt. Jag lyssnade på poddar och filosoferade om livet. 

Ett tips för den som är lite mer flexibel i sitt resande är såklart att kolla på priset för resan vid olika tidpunkter. Tex är det svindyrt när skolbarn är lediga, då kan priserna lätt dubblas. Eller om man kan ta en sista minuten-resa. De är dock tyvärr inte superbilliga längre, det hotell jag bodde på går bara att hitta med 25 % rabatt. Men det är iaf lite sparad krona. 

Nästa gång jag reser ska jag nog slå till på en sista minuten, det verkar dessutom finnas "sista minuten" att boka nu där man reser i slutet av januari. 

Ja, inte mycket mer att rapportera nu. Semestern var ljuvlig, jag hade 27 grader och sol vissa dagar och 20 grader och mulet andra. Vilket är bra mycket trevligare än Sverige under samma period... Men nu väntar jul och även om jag (som vanligt) jobbar så blir det ändå några extra lediga dagar. Det ser jag fram emot!

Önskar alla mina läsare en riktigt God Jul och med förhoppning om att ni får fira den på precis det sätt ni själva vill. <3 

4 kommentarer:

  1. God Jul själv !!

    Jag blev inspirerad av ditt inlägg om Sol och skrev ett eget, där jag även hänvisade till dig !! ;) Håller med om mat, även att mat i butik var prisnivå som i Sverige. Nu var jag iofs på Gran Canaria så det är kanske lite dyrare på en ö.

    Vi körde all-inclusive, det var ett påslag om ca 2500 Kr för 7 nätter men då är ALLT "gratis" resten av veckan. Vatten, övrig dryck och mat i ett enormt överflöd. Så jag gjorde nog inte ens av med 100 Kr utöver det som betalades för resa etc.

    Välkommen tillbaka och förlåt att jag lånade DIN bild till mitt blogginlägg om "Vintersemester" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så härligt med en solresa för dig med. :-) Jag hoppas du förstod att jag stal bilden från Tuis hemsida, absolut var den från Gran Canaria (dit även jag reste), men det var inte det hotell jag bodde på.

      Måste komma ihåg att lägga till din blogg på min lista, de bloggar jag inte har där glömmer jag ständigt att läsa, så hopplöst glömsk är jag. ;-) Men jag ska iaf surfa iväg och läsa några inlägg hos dig nu.

      Radera
  2. Härligt med semester och ja det lönar sig att ha lite priskoll på det mesta. Är man dumt nog gift med en lärare som bara kan ha ledigt på loven så känns utlandssemester på vintern väldigt avlägset för min del men det låter som den ultimata lyxen att komma iväg då Sverige är mörkt och kallt. God Jul till dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, nackdel med att vara lärare, absolut. Förhoppningsvis finns det andra fördelar, även om jag hört att de flesta lärare bara har fem veckors semester numera.

      Det var verkligen precis den energikick som jag behövde. Synd bara att man inte kan vara iväg flera månader...

      Radera

Förmåner från jobbet

Så var det måndag igen. För att peppa oss alla lite extra (vissa kanske är lediga både tisdag och onsdag?) kommer här ett positivt inlägg om...